Hyppää sisältöön

Kiinalaiset älypuhelimet valtaavat Kiinan markkinoita

Älypuhelinvalmistaja Samsung on menettänyt suosiotaan Kiinassa, vahvimmalla markkina-alueellaan. Siellä käyvät entistä paremmin kaupaksi muun muassa kiinalaisen Xiaomin älypuhelimet. Myös Huawei kasvatti markkinaosuuttaan.

Kiinalaisista älypuhelinmerkeistä Huawei on Kiinassa suosituin. Kuva: Maxim Shipenkov / EPA

Älypuhelinmarkkinoilla vahvin on yhä eteläkorealainen Samsung, mutta sen heinä–syyskuun markkinaosuus romahti vuodentakaisesta. Tuolloin Samsungin myyntiosuus oli noin 32 prosenttia, tänä vuonna enää 24,4 prosenttia. Tämä selviää tutkimusyritys Gartnerin analyysista.

Erityisesti Samsung menetti suosiotaan Kiinassa, suurimmalla markkina-alueellaan, kiinalaisille valmistajille.

Yhdysvaltalaisen Applen markkinaosuus älypuhelinmyynnissä nousi 12,1 prosentista 12,7 prosenttiin. iPhone-puhelimien myynti kasvoi neljänneksen tämän vuoden kolmannella neljänneksellä viime vuoden vastaavasta ajasta. Gartner ennustaa, että Applen uudet iPhonet käyvät loppuvuonna kaupaksi paremmin kuin Applen puhelimet koskaan.

Gartnerin listalla huimin nousija on kuitenkin kiinalainen Xiaomi. Sen myynti, joka on kovaa erityisesti Kiinassa, yli kolminkertaistui kolmannella neljänneksellä. Markkinaosuus nousikin 1,5 prosentista 5,2 prosenttiin.

Xiaomin edellä listalla on toinen kiinalainen yritys, Huawei, 5,3 prosentin osuudellaan. Samaten kiinalainen Lenovo on listan viides.

Tutkimusyritys Gartner arvioi, että vuoteen 2018 mennessä kuluttajien ostamista matkapuhelimista 90 prosenttia on älypuhelimia. Tällä haavaa myydyistä puhelimista kaksi kolmasosaa on niitä.

Älypuhelimien myynti kasvoi viidenneksen 301 miljoonaan kappaleeseen tämän vuoden kolmannella neljänneksellä. Koko puhelinmyynti on viime vuoden tasolla.