Puhelimessa kaikuu jouluna yksinäisyys – soittamalla saa kotiin edes yhden vieraan

Kirkon palvelevaan puhelimeen tulevista soitoista yli kolmannes liittyy yksinäisyyteen. Joulun aikana päivystäjä on monen soittajan juhlavieras. Joskus hän on myös ainoa ihminen, jonka kanssa soittaja tulee päivän aikana puhuneeksi.

Kotimaa
Kuvassa mies makaa sängyllä ja puhuu puhelimeen.
Raila Paavola / Yle

Tarve palvelevalle puhelimelle korostuu joulun aikaan, arvioi toiminnanohjaaja Taina Lamminen Kokkolasta. Yhden vapaaehtoisen päivystäjän kirjoitusta lainaten Lamminen kertoo, että juhlan tunnelma rakentuu myös linjoilla: puheluissa muistellaan, pohditaan joulun sanomaa ja jopa lauletaan yhdessä joululauluja.

– Soittaja ikään kuin kutsuu päivystäjää puhelimella kotiinsa kautta juhlavieraaksi. On hyvin paljon yksinäisiä ihmisiä, joille päivystäjä voi olla ainoa juhlavieras.

Palvelevassa puhelimessa (siirryt toiseen palveluun)yksinäisyys kuuluu vahvasti: siihen liittyy 35 prosenttia soitoista.

– On aika riipaisevaa kuulla soittajalta, että tämä ei ole iltaan mennessä koko päivänä puhunut kenenkään kanssa, kirjoittaa vapaaehtoinen.

Hänen mukaansa puhelimessa vietetäänkin arvokkaita hetkiä, keskustellaan terveydestä, arjen huolista, päivän tapahtumista ja ilon pilkahduksista. Monet uutisetkin herättävät tarvetta puhua.

Juhla-ajat nostavat linjoilla pintaan syviä tunteita, kokee päivystäjä:

On aika riipaisevaa kuulla soittajalta, että tämä ei ole iltaan mennessä koko päivänä puhunut kenenkään kanssa.

Vapaaehtoinen päivystäjä

– Voi kokea kaipausta ja ikävää. Tai ihmissuhteissa on jännitteitä, joihin haluaisi löytää muutoksen. Masennus ja joskus itsetuhokin nousevat pintaan.

Kokemuksiaan kirjoittanut päivystäjä kokee saavansa puhelimessa osakseen suurta luottamusta. Kaikki vapaaehtoiset ovat koulutettuja ja heille annetaan myös jatkokoulutusta. Tärkeintä on kuitenkin aina kuunnella. Tarvittaessa soittaja ohjataan muun avun pakeille.

Palveleva netti tavoittaa nuorempia

Kirkon palvelevan puhelimen juuret ovat Englannissa itsemurhien ehkäisyssä. Suomessa puhelin alkoi piristä 1964 Helsingissä. Sieltä se levisi vuosikymmenten mittaan eri puolille maata. Vuonna 2007 palvelusta tuli valtakunnallinen, joten soittaja ei välttämättä saa langan päähän auttajaa omalta alueeltaan. Kaikkiaan vapaaehtoisia auttajia on noin 2000 ympäri maan.

Viime vuonna varsinaisia keskusteluja käytiin Palvelevissa puhelimissa yli 63 000. Puhelutunteja kertyi yli 17 000.

Puhelimessa satunnaiselle soittajalle vastaa vapaaehtoinen tai kirkon työntekijä. Hänellä on luonnollisesti vaitiolovelvollisuus. Esimerkiksi Kokkolan noin 60 päivystäjästä joka kolmas on ollut kuuntelevana korvana jo yli 20 vuotta.

Palveleva netti aloitti Suomessa vuonna 2005. Reaaliaikaista apua se ei anna: vastaus luvataan 5 päivän sisällä, mutta käytännössä se tulee Taina Lammisen mukaan 1–3 päivän sisällä.

– Sinne ottavat yhteyttä hieman nuoremmat, ja siellä kriisiluonteisia yhteydenottoja on vielä enemmän, sanoo Lamminen.