Historiallinen lentokone Hanssin-Jukka palaa Hämeenlinnaan keväällä

Sopimus koneen siirrosta allekirjoitetaan tammikuussa, ja kone saadaan kauppakeskus Tuuloseen toukokuussa. Suomen ilmavoimia palvellut lentokone oli Hämeenlinnassa kahvilana vuoteen 1981 asti, minkä jälkeen se muutti Tikkakoskelle Ilmasotakoulun tiloihin.

Kotimaa
Hanssin-Jukka entisöitynä Tikkakoskella
Hanssin Jukka palautettiin Ilmasotakoulun Killan entistämistyön tuloksena vuoden 1944 ulkoasuunsa.Ville Tuokko / Ilmavoimat

Historiallisen lentokoneen Hanssin-Jukan tulo kauppakeskus Tuuloseen on käytännössä varma. Sopimukset koneen siirrosta Hämeenlinnaan allekirjoitetaan tammikuun 20. päivään mennessä, kertoo konehankkeen puuhamies Pekka Kääriäinen.

Hämeenlinnan kaupunki on jo myöntänyt rakennusluvan tilojen rakentamiseksi konetta varten kauppakeskuksen uuden ja vanhan osan väliin.

Hanssin-Jukka oli Hämeenlinnassa 20 vuotta, niin ihmiset tuntevat sen ja pitävät sitä omana poikanaan.

Juha Suonperä

Hanssin-Jukan entisöintiprojektin vetäjä Juha Suonperä vahvistaa hieman apeana koneen tulon Hämeenlinnaan.

– Kyllähän tässä vähän haikein mielin ollaan, kun sitä on muutama vuosi tuunattu ja laitettu kuntoon. Konetta on pidetty täällä parikymmentä vuotta, ja me kuvittelimme, että tänne Keski-Suomeen omien joukkoon se saataisiin. Ei voi mitään.

Ihmisten ilmoille, katon alle

Keski-Suomesta Hanssin-Jukalle ei etsinnöistä huolimatta löytynyt sopivia tiloja. Suonperän mukaan tärkeintä on nyt se, että lentokone pääsee ihmisten ilmoille ja suojaan katoksen alle.

Tarkoituksena on, että Hanssin-Jukka saadaan esille Tuuloseen toukokuussa. Kauppakeskus on koneelle Keski-Suomen jälkeen paras paikka, arvioi Suonperä.

– Ihmisvirrat ovat suuria, kun siellä käy pari miljoonaa asiakasta vuosittain. Maantieteellinen sijaintikin on hyvä, etenkin Etelä-Suomesta on helppo tulla katsomaan konetta. Ja koska Hanssin-Jukka oli aikoinaan Hämeenlinnassa 20 vuotta, niin ihmiset tuntevat sen ja pitävät sitä omana poikanaan.

Suonperä uskoo, että myös ulkomaalaiset turistit tulevat Tuuloseen.

– Japanista ja Englannista asti on käyty konetta katsomassa. Luulen, että myös Tuuloseen tullaan kauempaakin.

Pala palalta valmista talkoovoimin

Hanssin-Jukan konetyyppiä on jäljellä koko maailmassa kymmenkunta. Harvinaisen koneen kunnostaminen on ollut haasteellista, eikä se olisi onnistunut ilman talkooapua, kertoo Suonperä.

Kone entisöintiin myös sisältä, ja olisi hyvä, että myös ohjaamoon pääsee tutustumaan.

Juha Suonperä

– Materiaalien etsiminen huonokuntoiseen koneeseen vei aikaa. Mittaristoja ja penkkejä etsittiin ympäri Suomea. Pikku hiljaa niitä alkoi löytyä. Kone entisöintiin myös sisältä, ja olisi hyvä, että ohjaamoon pääsee tutustumaan.

– Ihmiset tiesivät hankkeesta ja tulivat auttamaan. Lisäksi Patria maalasi konetta, ja Finnairin eläkeläiset laittoivat moottoreita kuntoon. Pala palalta siitä tuli näyttävä esine.

Historia esille tarinoiden voimin

DC-2-kone Hanssin-Jukka palveli sotien aikana Suomen ilmavoimia. Tuulosessa koneen historia halutaan tuoda esille tarinoiden avulla, kertoo Suonperä.

– Idea on, että koneen ympärille tulisi näyttely, jossa kerrotaan koneen historiasta ja sotahistoriaa. Esillä voisi olla myös pienoismalleja koneen eri aikakausilta, jolloin näkisi, millainen se on ollut ja mitä sille on tehty. Jatkossa voisi miettiä museotoiminnan laajentamista.

Kone toimi kahvilana Hämeenlinnan rantatorin kupeessa vuosina 1959-1981. Hämeenlinnasta kone siirrettiin Keski-Suomeen Tikkakoskelle, jossa Ilmasotakoulun Kilta on kunnostanut koneen museokuntoon sodanajan asussa.