Kepillä syntisiä lyövä Aceh astui ajassa taaksepäin – raportti ja harvinainen video häpeärangaistuksesta

Uskonto ei ollut pöydällä, kun Indonesian Acehiin neuvoteltiin Suomessa rauha yhdeksän vuotta sitten. Vähitellen vakautuva maakunta otti askeleen taaksepäin tiukentaessaan sharia-lain tulkintaa.

Ulkomaat
Nuoria.
Opiskelijoiden mielestä sharia-lain tiukka tulkinta rajoittaa liikaa tavallista elämää.Yle
Indonesialaismies kärsii julkisen raipparangaistuksen.

Kuusi valkoisiin puettua miestä kävelytetään poliisin linja-autosta näyttävästi ulos. Yksi kerrallaan heidät viedään lavalle. Erikoiseen naamioon sonnustautunut mies lyö kutakin kepillä viisi kertaa.

Tämä rituaali tapahtui jouluun alussa Banda Besarissa Indonesian Acehissa. Syntiset olivat syyllistyneet uhkapelaamiseen ja jääneet siitä kiinni. Valittavana oli joko viiden kuukauden vankeus tai viisi lyöntiä kepillä.

Keppi tuottaa kyllä kipuakin, mutta kysymys on ennen kaikkea häpeärangaistuksesta. Banda Besarin kepitystilaisuudessa on paljon yleisöä. Monet heistä naureskelevat ja ottavat kännyköillä kuvia lavalla olevista lainrikkojista. Lapsetkin ovat tilaisuutta seuraamassa.

Ihmisoikeusjärjestöt ovat paheksuneet Acehissa käytössä olevia ruumiillisia rangaistuksia. Myös EU kavahti, kun paikallisparlamentti päätti kiristää sharia-lain tulkintaa. Uskonnollisen lain perusteella voidaan tuomita myös ei-muslimeja ja ulkomaalaisia.

Esimerkiksi homoseksualisuudesta voi Acehissa saada rangaistukseksi sata kepiniskua. Samoin voi käydä aviopuolisonsa pettämisestä kiinni jääneelle. Uskonnollisen lain perusteella voidaan kivittää ja viime kädessä myös tuomita kuolemaan.

Kuolemantuomioita ei ole kuitenkaan langetettu. Kepin iskuja annetaan, mutta ennen kaikkea uskonnollisen lain tiukat säännöt rajoittavat ihmisten arkea ja normaalia elämää.

Haastateltava
Diana on rohkea nuori nainen, joka uskaltaa arvostella sharia-lain tulkintaa.

Köyhät ja kouluttamattomat kärsivät

Sharia säätelee paljon esimerkiksi naisten pukeutumista – huivin on peitettävä hiukset ja farkkujen käyttö on periaatteessa kielletty. Nainen ei saisi istua mopon takaistuimella hajareisin, kuten on tapana istua.

Julkiset hellyydenosoitukset ovat tietysti pannassa eikä naimattomien parien kannata ylipäätään näyttäytyä julkisilla paikoilla.

Uskonnollinen poliisi puuttuu myös siihen, jos havaitsee miehen olevan perjantairukouksen aikana muualla kuin moskeijassa. Seksuaalivähemmistöjen on elettävä salassa ja uskonnollisten vähemmistöjen toimittava vaiteliaasti.

Vaikkapa Saudi-Arabiassa tällaisessa ei ole mitään ihmeellistä, mutta moniarvoisuuteen pyrkivässä Indonesiassa sharia-lain raju tulkinta on ristiriidassa kaiken muun kanssa.

Acehilla on erityinen itsehallinto Helsingissä elokuussa 2005 solmitun rauhansopimuksen perusteella. Uskonto ei kuitenkaan ollut pöydällä, kun rauhasta neuvoteltiin.

Maailman väkirikkaimman muslimimaan Indonesian keskushallinto antoi Acehille luvan sharia-lakiin jo ennen Helsingin neuvotteluja. Sharian sallimisella Jakarta yritti lepytellä vanhoillisen maakunnan asukkaita konfliktin vielä jatkuessa.

Sharia-laki on Acehissa erittäin herkkä kysymys. Uskonto ja siten shariakin on konservatiivisessa maakunnassa pyhä asia. Shariaa ei saisi arvostella, sillä silloin leimautuu huonoksi muslimiksi.

Rohkea Diana

Banda Acehissa nuoret ovat samanlaisia kuin muuallakin. Vastakkainen sukupuoli kiinnostaa ja vapaa-ajalla kokoonnutaan pitämään hauskaa. Suosituin kokoontumispaikka on meren rannassa, jossa tapana istua ja viettää aikaa.

Tottakai täällä on paljon rajoituksia sharian takia. Sekin mitä nyt teemme on kiellettyä. Pojat ja tytöt eivät saisi istua tällä tavalla yhdessä.

Diana

Kojuissa myydään virvoitusjuomia ja paahdettuja maissintähkiä. Paikalla on nuorten ryhmiä, myös muutama tyttöjen ja poikien sekaryhmä. Tämä ei ole soveliasta.

Eräs poika nojaa toistuvasti vähän liian lähelle vieressä istuvaa tyttöä. Tällaiseen uskonnollinen poliisi puuttuisi, jos olisi paikalla.

Kolmen pojan ja kahden muun tytön seurueessa istuva Diana on rohkea nuori nainen. Hän puhuu asiasta, josta useimmat muut vaikenevat. Hän arvostelee uskonnollisen lain tulkintaa.

– Tottakai täällä on paljon rajoituksia sharian takia. Rajoituksia on liikaa. Sekin mitä nyt teemme on kiellettyä. Pojat ja tytöt eivät saisi istua tällä tavalla yhdessä.

Diana hyväksyy vaatimuksen islamilaisesta pukeutumisesta ja pitää huiviin sonnustautumista kohteliaana tapana. Sitä hän ei hyväksy, että uskonnolliset poliisit puuttuvat ihmisten yksityiselämään. Sharia-poliiseja hän moittii huonotapaisiksi moraalin vartijoiksi.

– He eivät ole hyviä ihmisiä. He tekevät väärin. Me vain istumme yhdessä ja keskustelemme toistemme kanssa. Mitä väärää siinä on?

Lola ei välitä poliisin kyttäämisestä

Haastateltava
Toimittaja Lola Alfiran mukaan erityisesti köyhät kärsivät jyrkästä uskonnollisesta laista.

Acehissa toimivat naisasiajärjestöt eivät uskalla lausua sharia-laista julkisesti mitään. Niiden väitetään tehneen vaitiololupauksen jouduttuaan syksyllä vaikeuksiin lausunnosta, joka tulkittiin sharian vastaiseksi.

Yritämme tavoittaa Banda Acehin kaikkia tunnettuja naisasianaisia, mutta kukaan ei ole halukas puhumaan. Meulabohilainen toimittaja Lola Alfira on sen sijaan Dianan tavoin rohkea nainen.

Shariasta kärsivät köyhät ihmiset. Esimerkiksi keppirangaistuksia annetaan vain köyhille.

Lola Alfira

Lolaa ei hiljennä sekään, että poliisi tarkkailee vaatekaupan edessä tehtävää haastattelua kaupungissa, joka on selvästi Banda Acehia vanhoillisempi.

– Täällä on paljon asioita, jotka ovat väärin. Shariasta kärsivät köyhät ihmiset. Esimerkiksi keppirangaistuksia annetaan vain köyhille. Rangaistukset eivät koske niitä, jotka niistä ovat määränneet eivätkä poliisia. He ovat lain edessä koskemattomia.

Köyhillä ei ole varaa lahjoa uskonnollista poliisia, kun ratsia yllättää.

Lola Alfiran mielestä naisille asetetaan kohtuuttomia pukeutumisvaatimuksia. Jokin aika sitten Meulabohissa esitettiin housujen käytön kieltämistä naisilta. On jopa vaarallista, että naisten pitäisi istua mopon takapenkillä sivuttain.

Lola Alfira vaatii, että naisilla pitäisi olla Acehissakin oikeuksia.

– Naisten pukeutumista sääntelevät määräykset ovat kohtuuttomia. Ei naisia saa pakottaa pukeutumaan tietyllä tavalla ajattelematta ollenkaan naisten tarpeita.

Aceh on konservatiivinen, mutta ei fundamentalistinen maakunta. Kukaan ei tiedä, kuinka suuri osa ihmisistä sisimmässään kannattaa jyrkkää uskonnollista lakia.

Kuvernööri ei halua puhua shariasta

Kovin avoimesti shariasta ei haluta puhua virallisen Acehin korkeimmassa virastossa eli kuvernööri Zaini Abdullahin virkahuoneistossa.

Kun teet jotain koraanin vastaista, sinua voidaan rangaista ja opastaa pehmeällä keppirangaistuksella.

Professori Syahrizal Abbas

Vuosikymmenet Tukholmassa maanpaossa asunut kuvernööri Zaini Abdullah antaa haastattelun, mutta kieltäytyykin puhumasta varsinaisesta aiheesta. Abdullah on entinen Vapaa Aceh -sissiliikkeen päällikkö.

Uskonnosta ja shariasta tehtiin politiikkaa, kun kuvernööri allekirjoitti ruuvia kiristävän lain. Entinen sissiliikkeen johtaja laski saavansa poliittisia pisteitä Acehin vanhoillisilta aluepäälliköiltä.

Abdullahin kerrotaan pelästyneen ulkomaailman reaktioista sharia-lain tulkinnan tiukentamiseen. Niinpä hän ohjaa kiusalliset kysymykset apulaiselleen.

"Pehmeää kepitystä"

Haastateltava
Professori Syahrizal Abbasin mukaan ruumiilliset rangaistukset ovat moraalista opastusta.

Kuvernöörin toimistoon on haastattelun takia hälytetty paljon joukkoa, jopa paikallisia tiedotusvälineitä. Uskonnollista lakia koskeviin kiusallisiin kysymyksiin vastaa Banda Acehin yliopiston uskonnollisen lainsäädännön professori Syahrizal Abbas.

Sulavapuheisen Abbasin mukaan ruumiilliset rangaistukset ovat opastusta, jota maakunnan uskonnollinen poliisi tarjoaa.

Professori kiistää kivitystuomioiden mahdollisuuden. Bambukeppirangaistuksien hän toteaa olevan luonteeltaan "pehmeitä".

– Kun teet jotain Koraanin vastaista, sinua voidaan rangaista ja opastaa pehmeällä keppirangaistuksella.

Professorin mukaan ulkopuoliset eivät ymmärrä uskonnollista lakia ja sen tulkintaa. Abbas painottaa, että shariassa ei ole kyse pelkästään rikollisten rankaisemisesta.

– Tämä on aivan erilaista kuin joissain Lähi-idän maissa. Tiedättehän Isisin tai sitten Nigerian Boko Haramin, Pakistanin ja Afganistanin. Se on aivan erilaista siellä. Singaporessakin on rajumpia ruumiillisia rangaistuksia.

Professori ei halua pohtia, missä kulkee ruumiillisen rangaistuksen ja kidutuksen välinen ero. Kuvernöörin toimisto ei kerro, kuinka usein sharia-lain mukaisia rangaistuksia annetaan.

Konservatiivisuuden ja fundamentalismin ero

Sharialla on toki Acehissa pitkät perinteet – islam rantautui Kaakkois-Aasiaan turkkilaisten mukana juuri Acehista 1100–1200-luvulla.

Acehilaiset ovat konservatiivisia, mutta ääriajattelua maakunnassa ei perinteisesti esiinny. Lähes 30 vuotta sissisotaa käynyt Vapaa Aceh -liike suhtautui uskontoon lähinnä pragmaattisesti.

Miten hallinto voi määrätä ihmisten käyttäytymisestä ja moraalista uskonnollisella lailla?

Hotli Simanjuntak

Sen tavoitteena oli itsenäisyys eikä taistelu maallistumista vastaan.

Kaukaista historiaa on se, kun kuningas Iskandar Muda tuomitsi 1600-luvulla poikansa kuolemaan toisen miehen vaimon kanssa makaamisesta.

Nykyään vaikkapa Banda Acehissa tiukka sharia-laki tuntuu oudolta. Acehissa eletään päällisin puolin kuten muuallakin, mutta ihmisten ajatuksissa on vahvasti se, mikä on soveliasta ja mikä ei.

Uudelleen tiukentunut uskonnollinen kontrolli tuntuu varsinkin nuorista ja moderneista hyvin oudolta. Silti asian kanssa on elettävä.

– Miten hallinto voi määrätä ihmisten käyttäytymisestä ja moraalista uskonnollisella lailla, kysyy Hotli Simanjuntak.

Mies sanoo, ettei hänellä ole mitään sharia-lakia vastaan. Hän hyväksyisi sharian, ellei siinä loukattaisi ihmisten yksityisyyttä.