Pöytävarauskulttuuri hukassa suomalaisilta

Erityisesti sesonkiaikoina ravintolayrittäjiä harmittaa se, että pöytävarauksia jätetään perumatta tai täpötäyteen ravintolaan tulee asiakkaita ilman varausta vaatimaan kovin sanoin pöytää. Osa ravintoloista onkin ottanut käyttöön pöytien varaus- ja peruutusehdot.

Kotimaa
Nainen syömässä ravintolassa.
Yle

Torniossa syksyllä avattu ravintola Mustaparran Päämaja on ollut kaupunkilaisten suosiossa. Kun asiakkaita on ollut paljon, on törmätty uuteen ongelmaan - pöytätavat ovat tutut, mutta pöytävarauskulttuuri on hakusessa.

Ravintolan omistaja Reijo Angeria kertoo, että ravintolassa on syksyn aikana ollut paljon perumattomia varauksia. Toisaalta asiakkaat myös yllättyvät, kun täpötäyteen ravintolaan ei pääsekään ilman pöytävarausta.

– Siihen ei ole varmaan totuttu, että Torniossakin on ravintola mihin pitää varata pöytä. Tuntuuko asiakkaista siltä, että kun he varaavat pöydän eivätkä tulekaan, se ei ole niin vaarallista. Toisaalta ajatellaan, että jos viikolla on rauhallista, sinne pääsee viikonloppunakin ilman pöytävarausta, Angeria pohtii.

Pöytä kannattaa varata ja pitää siitä kiinni, koska oven ulkopuolelle jää niitä halukkaita, jotka olisivat tulossa syömään.

Reijo Angeria

Varataan useita pöytiä eri ravintoloista

Perumattomat pöytävaraukset aiheuttavat ravintolayrittäjille isot tappiot sesonkiaikoina ympäri Suomea. Matkailu- ja Ravintolapalvelut ry:n mukaan asiakkaat jopa varaavat samaksi illaksi pöydän useammasta ravintolasta ja valittuaan ravintolan jättävät muut varaukset perumatta.

– Mitään yksittäistä selitystä tälle ilmiölle ei ole. Varauksia voi tehdä nykyään myös netissä ja ehkä siihen nettivaraamiseen ei suhtauduta vakavasti, varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi MaRa:sta arvelee.

Pöytien varausmaksu ravintoloihin?

Matkailu- ja Ravintolapalvelut ry pohti hiljattain, lähtisikö se suosittelemaan ravintoloille yleisiä varaus- ja peruutusehtoja. Kilpailuviranomainen kuitenkin katsoi, että ehtojen käyttöön ottaminen on liian pitkälle menevää kilpailevien yritysten yhteistyötä.

MaRa ei kuitenkaan kiellä ravintoloita ottamasta käyttöön omia varaus- ja peruutusehtoja, kunhan ne ovat asiakkaille kohtuullisia.

Ravintolayrittäjä Reijo Angeria ei aio ottaa varausehtoja käyttöön ravintoloissaan. Hän uskoo, että puhumalla asia ratkeaa.

– Ihmisiä pitää vähän valistaa. Viikonloppuisin ja juhlapyhinä pöytä kannattaa varata ja pitää siitä kiinni, koska oven ulkopuolelle jää niitä halukkaita, jotka olisivat tulossa syömään, Angeria kertoo.