Älä lääkitse ähkyä väärin

Kinkut, kalat, kakut, konvehdit, juustot ja juhlajuomat ovat tehneet joulun aikaan kauppansa monelle ehkä liiankin hyvin. Asiantuntija neuvoo ähkyn olon kanssa kamppailevia palaamaan syömisissä mahdollisimman pian arkeen.

Kotimaa
Suklaakonvehteja.
Ilkka Kemppinen / Yle

Ruualla, leivonnaisilla ja makeisilla herkuttelu kuuluu suomalaiseen jouluun.

Perushyvät reseptit kannattaa kaivaa esiin.

Ravitsemussuunnittelija Eeva Nykänen

Monen päivän syöminkien jälkeen paluu arkeen on syytä tehdä maltilla, neuvoo Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä ravitsemussuunnittelija Eeva Nykänen. Hän toteaa, että juhlaruokaähkystä toipuu parhaiten ilman äärimmäisyyksiä. Nykänen ei suosittele runsaan syömisen vastapainoksi tiukkaa dieettiä tai syömisen panttaamista. Äärikuurit eivät ole hyvä lääke ähkyyn.

- Ähkystä selviää parhaiten palaamalla arkeen ilman hirveän äärimmäisiä nipistyksiä tai kuureja. Syömisessä kannattaa muistaa hyvä arki, siihen laskeutuminen hitaasti ja ilman kauheaa kiihdytystä. Maltin kanssa painokin tasottuu, muistuttaa Nykänen.

Kasvikset kunniaan

Perinteisesti juhlaruuat ovat rasvan, sokerin ja suolan kyllästämiä. Joulupöydässä poissaolollaan loistavat usein vihreät salaatit ja muut kasvikset. Ne on Nykäsen mukaan syytä palauttaa arjen tullen paikalleen.

- Rankaisumentaliteetti ei toimi. Se vaan kasvattaa kiinnostusta juhlaruokiin ja arkiruoka tuntuu tylsältä. Perushyvät reseptit kannattaa kaivaa esiin. Tuntuu aika hassulta, että jouluksi etsitään vaikka minkalaisia reseptejä ja arkena palataan sitten tylsiin. Miksei voisi arkenakin etsiä uusia versioita ja resepteja niistä vanhoista hyvistä perusruuista, vinkkaa Nykänen

Nykäsen mukaan ylensyömisellä on osin psykologinen tausta. Herkkuja notkuvien pöytien äärellä niin sanottu ruotsinlaivailmiö astuu kuvaan ja lautaselle lastataan kaikkea tarjolla olevaa.

- Kun on paljon tarjolla, niin kaikkea halutaan maistaa vähän ja siitä vähästä kertyy yllättävän paljon. Meillä on myös makukohtainen kylläisyys eli kun ollaan kyllästytty yhteen makuun ja vaihdetaan artikkelia, niin kappas vaan taas maha vetää.

Karkkipäivä käyttöön

Makeista ja rasvaisista herkuista kieltäytyminen ei ole aikuisillekaan aina helppoa. Nykänen suosittelee avuksi karkkipäivää. Vaikkapa työpaikan kahvipöydässä voi leivonnaisista kieltäytyä toteamalla kollegoille kohteliaasti, että viikon herkuttelukiintiö on täynnä.

Työpaikan kahvipöydässäkin pitäisi pitää oma linja.

- Aikuisellakin karkkipäivä on hyvä käytäntö ja työpaikan kahvipöydässäkin pitäisi pitää oma linja - jos otan pullaa ja kakkua tänään, niin en ota huomenna ja ylihuonenna. Omaa hyvinvointia kannattaa kunnioittaa ja siihen liittyen muistaa hyvä itsekkyys. Itsellemme me syömisasiat tehdään eikä toisille. Herkuista voi kieltäytyä loukkaamatta ketään kertomalla, että viikon herkkupäivät on jo käytetty.

Määriin järkeä

Ruokakauppareissulla Nykänen suosittelee tutkailemaan pakkausmerkintöjä erityisesti sokerin, rasvan ja suolan suhteen.

- Esimerkiksi jugurtti- ja juustohyllyllä kannattaa olla tarkkana. Tosin olen vähän leikillisesti sanonut, että vain pilaantuneet ruuat ovat kiellettyjä ja kaikki muut ovat syötäviksi tarkoitettuja, mutta määrällä pitää säädellä sitä, kuinka paljon voi mitäkin popsia, kiteyttää Nykänen.