1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tekniikka

Sonera: "Nolo juttu" - Kahden miljoonan suomalaisen kännykät pimenivät

Ohjelmistovika matkapuhelinkeskuksessa hiljensi tänään kahden miljoonan Telia-Soneraa käyttävän matkapuhelimet. Käytännössä lähes kaikki - mukaanlukien monet viranomaiset - Soneran asiakkaat olivat kykenemättömiä soittamaan tai lähettämään teksiviestejä.

tekniikka
Ville Viherä
Ville ViheräYle

Telia-Soneralta Helsingistä kerrotaan, että yhtiössä on tänään pidetty runsaasti hätäpalavereja. Koska yhtiön hallinnoima, oma puhelinverkko oli nurin, jouduttiin turvautumaan sähköposteihin kokousten kokoonkutsumisessa.

– Vähän ehkä noloa, meitä on varsin luotettuna operaattorina pidetty, kuvailee osastopäällikkö Ville Viherä Telia-Soneralta aamupäivällä sattunutta häiriötilannetta.

Vika oli matkapuhelinkeskuksessa sijaitsevassa tietokoneohjelmassa. Ohjelman toimittajaa Viherä ei salassapitosyistä halua paljastaa. Ohjelma ei ole uusi vaan se on ollut käytössä jo muutaman vuoden ajan.

Vika yllätti Telia-Soneran laajuudellaan

– Vähän puskista tuli, kuvailee Viherä. Ainakin Telia-Soneran Helsingin toimipisteessä tunteet ovat Viherän mukaan olleet "vahvat." Yhtiössä on ihmetelty miten näin pääsi käymään, ja tapahtunut käydään perusteellisesti läpi.

– Ohjelmakorjaukset ajetaan verkkoon niin, että vika ei pääse toistumaan, Viherä vakuuttaa.

Matkapuhelinkeskuksia on Suomessa muutamia. Niiden läpi kulkee kaikki matkapuhelinliikenne. Vika oli ainutlaatuinen laajuudessaan - vastaavaa ei ole sattunut aiemmin, vaikka verkko-ongelmista aika ajoin kerrotaankin. Viherän mukaan vain muutaman Soneran asiakkaan puhelin toimi normaalisti.

Sim-kortti pois heijastimen neulalla

Häiriön asiakkaille aiheuttamista vahingoista Viherällä ei ole tietoa. Muun muassa monet viranomaiset käyttävät Soneran matkapuhelinverkkoa. Suomen valtio omistaa yhtiöstä noin 10 prosenttia.

– Hätäpuhelut toimivat aina, jos ottaa sim-kortin pois. Varsinkin uusissa älypuhelimissa sim-kortin pois saaminen vaatii erityistyökaluja. Viherä suosii itse heijastimen neulaa.

Vaikka vika jäi lyhytaikaiseksi, se on kiusallinen suurelle tele-operaattorille, joka parhaillaan mm. rakentaa uusia, uuden sukupolven verkkoja ja yrittää saada niille lisää asiakkaita.

Telia-Sonera lupaa korvata häiriöstä aiheutuneet vahingot asiakkaille laissa määritellyn vakiokorvauksen mukaisesti.

Lue seuraavaksi