Poliisin uusi videolaitteisto karsii turhat pysäytykset – rattijuoppoepäillyt täytyy yhä puhalluttaa

Lounais-Suomen poliisia on koulutettu tällä viikolla muun muassa rekisterikilpiä kuvaavan laitteiston käyttöön. Kamera etsii varastetut tai katsastamattomat autot liikennevirrasta automaattisesti. Laitteistot otetaan käyttöön koko maassa vuoden loppuun mennessä.

Kotimaa
Poliisi istuu autossa ja tarkkailee liikennettä rekisterikilpikameran avulla.
Dmitri Volgin / Yle

Kaksi poliisia tuijottaa tiiviisti kameran kuvaa liikennevirrasta. Autojen rekisterinumerot hyppivät ruudulla, ja myös autot näkyvät selvästi. Lounais-Suomessa poliisi saa käyttöönsä kolme videolaitteistoa – kaksi Varsinais-Suomeen ja yhden Satakuntaan. Laite hälyttää ja poimii automaattisesti liikennevirrasta esimerkiksi varastetut tai katsastamattomat ajoneuvot tai autot, joiden ajoneuvoveroa ei ole maksettu. Ylikonstaapeli Simo Savioja on tyytyväinen, että valvonta tehostuu.

– Toivottavasti viesti menee perille, että tässä valvontaa suoritetaan. Toivotaan, että kaikki ajoneuvon omistajat huolehtivat asiat kuntoon, pohtii Savioja.

Ylikonstaapeli Saviojan mukaan on yllättävän yleistä, että ajoneuvo jää katsastamatta. Katsastuksesta huolehtiminen on tärkeää liikenneturvallisuuden kannalta.

– Onhan se selvä, että jos iäkästä autoa ei pariin vuoteen testata, siellä saattaa olla aika heikkokuntoisia autoja joukossa.

Vakavimmat tapaukset otetaan heti kiinni

Ylikonstaapeli Simo Savioja myöntää, että kaikkia rikkeitä poliisi ei pysty poimimaan heti.

Jos kaikki katsastamattomat autot otettaisiin kiinni, silloin pyöritään ympyrää tuolla tieosuuksilla.

Simo Savioja

Vakavimmat tapaukset hoidetaan luonnollisesti välittömästi. Auto voi kuvata myös ajon aikana, joten kuvausauton takana voi seurata partioauto tarvittaessa.

– Jos kaikki katsastamattomat autot otettaisiin kiinni, silloin pyöritään ympyrää tuolla tieosuuksilla. Mitä jäykempää sieltä taustalta löytyy, niitä poimitaan sitten pois, kertoo Savioja ja viittaa poliisislangillaan muun muassa etsintäkuulutettuihin.

Kuvaavat poliisit toivovat, ettei monitoreja tule enää lisää

Laitteen käyttöä tällä viikolla harjoitellut vanhempi konstaapeli Ilkka Auramaa kertoo, että kamera on toiminut melko hyvin.

– Alku menee opetellessa, mutta työvälineenä tämä on toimiva, kunhan päästään alkukankeuksista eroon.

Poliisin rekisterikilpikamera.
Dmitri Volgin / Yle

Auramaa toivoo, että monitorien määrä ei enää lisääntyisi paljon. Kojelauta näyttää jo melko täydeltä.

– Ihmisellä on ehkä rajallinen määrä laitteita, joita pystyy käyttämään työpäivän aikana. Meidän pitää kuitenkin tehdä paljon muutakin kuin pelkästään käyttää atk- ja valvontavälineistöä. Kaikki huomio ei saa olla kiinnitettynä niihin, pohtii Auramaa.

Poliisihallitus on tyytyväinen laitteisiin

Videovalvontalaitteistoa on kokeiltu eri puolilla maata tämän vuoden aikana, ja ne on otettu virallisesti käyttöön marraskuussa. Poliisihallitus ei kerro laitteiden tarkkaa määrää, mutta poliisiylitarkastaja Risto Lammi toteaa, että siitä tulee kohtuullisen yleinen poliisin työkalu.

Poliisi ei valvo tämän välineen avulla maksamattomia vakuutuksia lainkaan, koska vakuuttamattomuus ei ole rikkomus.

Risto Lammi

Apulaisoikeusasiamies on saanut kuusi kantelua laitteista. Ne on hankittu liikennevakuutuskeskukselta lahjoitetuin varoin. Viranomaisten pitää olla tarkkoina, ettei lahjoittaja saa etua laitteesta. Poliisiylitarkastaja Risto Lammi poliisihallituksesta painottaa, että varsinaista moitetta poliisille ei tullut, ja laitteella ei valvota vakuutuksia.

– Tällaista asiallista kytkentää, että poliisin tuottamassa valvonnassa tuotettaisiin esimerkiksi vakuutusalalle lisäarvoa, ei ole. Poliisi ei valvo tämän välineen avulla maksamattomia vakuutuksia lainkaan, koska vakuuttamattomuus ei ole rikkomus, kertoo Lammi.

Yksi toinen asia, jota laitteella ei edes voisi valvoa, on alkoholin käyttö. Rattijuoppojen löytämiseksi tarvitaan yhä muutakin kuin kameraa. Ylikonstaapeli Simo Savioja myöntää, että rattijuoppojen etsintään tarvitaan yhä perinteisiä menetelmiä.

– Laitteisto ei sitä ohjaamon ilmanväreilyä vielä testaa. Kyllä siihen tarvitaan yhä pysäytys ja puhallus, naurahtaa Savioja.