HKL on irtisanonut automaattimetron sopimuksen Siemensin kanssa

HKL:n johtokunta päätti kokouksessaan torstaina irtisanoa metron automatisointiin liittyvät sopimuksen Siemensin kanssa. HKL käynnistää nyt välittömästi uuden kilpailutuksen yhdessä Länsimetro Oy:n kanssa. Tavoitteena on edelleen saada länsimetro liikkeelle manuaalisesti vuonna 2016.

Kotimaa
metro, automaattimetro, metroasema, asema
Jere Valkonen / Yle

HKL:n johtokunnan mukaan jatkuva epävarmuus aikatauluista ja Siemensin useat sopimusrikkomukset johtivat yhteisen metroprojektin purkautumiseen. HKL päätti torstaina kokouksessaan irtisanoa metron automatisointiin liittyvät sopimuksen Siemensin kanssa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että metron automatisointi kilpailutetaan uudelleen. Länsimetron liikenne avataan manuaalisena niin pian kuin toisen toimittajan asetinlaite saadaan käyttöön.

Arvioiden mukaan länsimetro voitaisiin avata manuaaliselle liikenteelle aikataulun mukaisesti vuoden 2016 loppupuolella tai viimeistäänn vuoden 2017 aikana. Tämä kuitenkin vaatii sitä, että uusi sopimus asetinlaitteesta saadaan solmittua nopeasti.

– HKL haluaa varmistaa, että länsimetron liikenne voidaan aloittaa mahdollisimman pian rakennustöiden valmistuttua. Luottamusta tähän ei enää nykyisellä mallilla edettäessä ollut. Siemensin kanssa ei myöskään päästy sellaiseen taloudelliseen neuvottelutulokseen, jonka kaupunki olisi voinut hyväksyä, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Siemensin sopimusten purkaminen tarkoittaa sitä, että metron automatisointiprojekti päättyy tässä vaiheessa tähän. Kuljettajat ajavat junia vielä länsimetron ensimmäiset vuodet.

– Myös ilman automaattiajoa on mahdollista päästä 2,5 minuutin vuoroväliin. Lyhyemmilläkin junilla liikennöitäessä kapasiteetti on siten riittävä myös 2020-luvun alun matkustajamäärille, sanoo Lehmuskoski.

Automaattimetroon on tarkoitus siirtyä vuonna 2021, jolloin laituriovet saadaan käyttöön ja vanhat metrojunat poistuvat liikenteestä.

Siemens edelleen halukas jatkamaan

Siemensin mukaan HKL:llä ei ollut perusteita sopimuksen purkamiselle. Siemens on ilmaissut halukkuutensa jatkaa projektia kaikesta huolimatta.

HKL kuitenkin näkee, että mikäli projektia olisi jatkettu nykyisellään Siemensin kanssa, ei olisi varmuutta siitä milloin länsimetron automatisointi valmistuisi. Lisäksi lukuisat ratkaisemattomat sopimusriidat vaikeuttaisivat projektin etenemistä.

Sopimuksen purkautumisesta huolimatta Helsingin metrossa on välttämätöntä käyttää siirtymävaiheen ajan nykyistä Siemensin toimittamaa asetinlaitetta ja siihen liittyviä ratalaitteita, sillä Helsingin metron aikaisempi asetinlaite on jo poistettu käytöstä. Neuvottelut näistä jo toimitetuista laitteista ovat edessä seuraavaksi.

– Toistaiseksi ne ovat käytössä, mutta niiden kohtalosta täytyy nyt käydä neuvotteluita HKL:n ja Siemensin välillä, sanoo HKL:n johtokunnan puheenjohtaja Otso Kivekäs.

HKL:n mukaan mahdolliset riskit oikeudellisiin korvauksiin ovat kuitenkin kokonaisuutena suhteellisen vähäiset, vaikka Siemens riitauttaisi purkupäätöksen.

– Meidän juristien näkemys on, että meillä on hyvät purkuperusteet ja tämä pitää oikeudessa. Kyllä tästä kuitenkin iso oikeudenkäynti varmasti on tulossa, koska tämä on kai yksi Suomen suurimpia riitoja tällaisista projekteista, sanoo Kivekäs.

Torstaina tehty purkupäätös menee vielä kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi tammikuussa.