1. yle.fi
  2. Uutiset

"Ajetaan kunnes se hajoaa" – rahanpuute pistää tinkimään auton huollosta

Tiukentunut taloustilanne näkyy autojen huollossa. Huoltojen välejä pitkitetään ja autoon halutaan tehdä vain kaikkein välttämättömimmät työt. Kuluttajariitalautakuntaan on tänä vuonna saapunut ennätysmäärä autokauppaan liittyviä valituksia.

Kotimaan uutiset
Autokorjaamo
Yle

Tiukentunut taloustilanne on saanut ihmiset tinkimään autojensa huollosta. Autoalan Keskusliiton mukaan auton huoltoväliä pitkitetään ja valmistajan suosittelemia määräaikaishuoltoja saatetaan jättää kokonaan väliin.

Ilmiö on huomattu myös kymenlaaksolaisissa autokorjaamoissa. Kouvolassa, Kotkassa ja Haminassa toimivan Auto-Sunin Kouvolan huoltopäällikkö Timo Vuori kertoo, että huoltojen sisällöistä tingitään ja autoon halutaan vain pakolliset työt. Lisätyöt, jotka eivät välittömästi vaikuta toimintaan, jätetään tekemättä.

– Uudella autolla ajavat osaavat pitää parempaa huolta. Vanhemman auton omistajat saattavat jättää huollon kokonaan väliin ja ajavat niin kauan kunnes se hajoaa, Vuori sanoo.

Huollon sisällöstä ollaan kiinnostuneempia

Petri Engberg kotkalaiselta Autoklinikalta sanoo, että asiakkaat ovat entistä tarkempia siitä, mitä autolle tehdään. Osa omistajista pitää hyvää huolta menopelistään, osa ei ota asiasta paineita. Korjaamon asiakkaisiin kuuluu isoja yrityksiä, jotka hoitavat autojensa huollot säntillisesti. Tosin nekin ovat tarkempia huollon sisällöstä.

– Vikamuistinluku on aika iso työllistäjä nykyään. Päivittäin käy monta ihmistä kysymässä neuvoa, kun kojelautaan on syttynyt jokin häiriövalo, kertoo Engberg.

Kuluttajariitalautakuntaan tulee entistä enemmän autoihin liittyviä valituksia. Lautakunnassa autokauppoihin ja korjauksiin liittyvät tapaukset on jaoteltu eri jaostoihin.

Muutaman viime vuoden aikana autokauppoihin liittyvät tapaukset ovat lisääntyneet parillakymmenellä prosentilla. Tämän vuoden osalta ylitettiin vastikään 800 valituksen raja, joka on uusi ennätys. Myös korjauksiin liittyviä riitoja käsitellään entistä enemmän.

Kuluttajariitalautakuntaan ennätysmäärä valituksia

Ylitarkastaja Veli-Matti Mäki-Fränti ei osaa sanoa yksiselitteistä syytä valitusten lisääntymiseen. Valituksia tehdään varsinkin käytetyistä autoista. Erimielisyyttä on joko siitä, että myyjä on jättänyt kertomatta autoon liittyvää tietoa tai sitten autosta hajoaa jotain sellaista jonka ei pitäisi vielä hajota.

– Rahat ovat monella tiukemmassa ja kynnys valituksen tekemiseen on matala. Vaikuttaa siltä, että joillakin ihmisillä odotukset käytetystä autosta ovat samaa tasoa kuin uudesta autosta, kertoo Mäki-Fränti.

Suurimmassa osassa tapauksista voittajaksi julistetaan kuluttaja. Lautakunnan käsittelyyn tulee vain murto-osa riidoista, suurin osa erimielisyyksistä on ehditty sovitella kuluttajaoikeusneuvojan välityksellä.

– Kuluttaja ei tosin aina koe voittavansa, jos korvaussumma vastaa sitä mitä myyjä olisi ollut valmis tarjoamaan, sanoo Veli-Matti Mäki-Fränti.

Lue seuraavaksi