Suomalaiset hyötypelit yrittävät vallata maailman ensimmäisenä – "Vastaavanlaisia hyöty- ja terveyspelejä ei ole vielä muilla"

Kajaanissa kehitetyt pelit tarttuvat sosiaali- ja terveydenhuollon ongelmakohtiin. Hyvinvointia ja elämänhallintaa tukevat pelit ovat tulleet yhä suosituimmiksi viime vuosina. Myös hyötypelit vaativat testikäyttöä, jotta hyvät ideat erottuvat huonoista.

Kotimaa
Mies polkee kuntopyörällä näyttöjen edessä
Kaisu Jansson / Yle

Useita päähenkilöitä, joista valita. Nuoren elämää koskettava kertomus. Ja elämänvalintoja tehtävänä.

Näistä aineksista syntyi nuorille suunnattu elämänhallintapeli. Kaikki lähti liikkeelle Kajaanin ammattikorkeakoululle saapuneesta pyynnöstä pelin kehittämiseksi nuorille, joilla on elämänhallinnan kanssa vaikeuksia.

– Nuorisopsykiatriassa oli ajateltu, että nuoret pelaavat paljon. Miksi he eivät käyttäisi sitä maailmaa ja välinettä hyväksi hoitotyön tukena, kysyy Kajaanin ammattikorkeakoulun hoitotyön lehtori Teija Ravelin.

Pelin toivotaan auttavan vuorovaikutusta nuoren ja vanhemman välillä. Nuorille suunnatun Elämäni pelin - Game of My Lifen (siirryt toiseen palveluun) ensimmäinen versio on nyt koeajettavissa netissä.

Kansainvälinen hyötypeliyhdistys (Serious Games Association) arvioi hyötypelimarkkinoiden arvon olevan tällä hetkellä 4,8–12 miljardia dollaria. Koulutussektorin julkaiseman raportin (Education Sector Factbook) mukaan hyötypelimarkkinoiden arvo oli vuonna 2012 kaksi miljardia dollaria ja ensi vuonna sen arvioidaan olevan noin 4,4 miljardia dollaria. Kasvun ennustetaan jatkuvan.

Pelialalla yhteistyö on avainsana

Vaikea sairauskohtaus takana. Pitkä kuntoutus edessä, eikä ulkona käynti onnistu.

Kuntoutuspelin avulla potilas pääsee tekemään päivittäiset kuntoutusharjoituksensa vaihtelevissa maisemissa, vaikka Vuokatin vaaralla.

Pelit soveltuvat kaikille ikäryhmille hyvinvoinnin ja kuntoilun tukemiseen. Kainuun vahvuutena on monialainen yhteistyö, jota Kajaanin ammattikorkeakoulussa on tehty muun muassa Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän kanssa.

Jos saamme liikutettua ihmisiä tuotteidemme avulla vähänkin enemmän, se näkyy pitkässä juoksussa pienempinä terveydenhuollon kustannuksina

Veli-Matti Nurkkala

– Toteutimme yhteistyössä pilotin, jossa oli paikallisia asiantuntijoita miettimässä, millaisia sisältöjä esimerkiksi aivohalvauksen kokeneiden kuntoutukseen tarvitaan, kertoo projektipäällikkö Veli-Matti Nurkkala ammattikorkeakoululta.

Hyötypeliprojektien parissa työskentelee ammattilaisia monilta aloilta ja useista maista. Esimerkiksi marraskuun puolivälissä KAMK Health Game Awardsissa palkittiin suomalaisten ja singaporelaisten opiskelijoiden yhdessä kehittämä peli.

Nurkkalan ja Ravelinin mukaan Kainuussa kehitetyt pelit ovat herättäneet kiinnostusta myös maailmalla.

– Vastaavanlaisia hyöty- ja terveyspelejä ei ole vielä muilla. Taistelu alalla on kovaa, ja pelimme saavat päivittäin uusia kilpailijoita, Nurkkala selittää.

Pelialalla selviävät yritykset, joilla on taito viedä peli markkinoille asti. Nurkkalan mukaan Kainuussa on kehitetty monia lupaavia pelejä, mutta niiden markkinointi ontuu.

Hänen mukaansa pienet pelialan yritykset onnistuvat vain yhdistämällä voimansa. Yhdeksi esimerkiksi tiiviimmästä yhteistyöstä pelifirmojen välillä Nurkkala heittää sosiaalisessa mediassa toteutettavat monen yrityksen yhteistempaukset.

Testaamalla timantiksi

Alkuverryttely kuntosalilla. Parikymmentä minuuttia hikoilua ennen varsinaista treeniä.

Hyötypelissä kuntosalin asiakas pääsee verryttelemään virtuaaliympäristössä vaikka merirosvosaaren ympäri. Taustalla sirkuttavat linnut ja samalla pelaaja suorittaa erilaisia pelitehtäviä.

Suosituimpien viihdepelien testaamiseen on käytetty paljon aikaa ja rahaa. Myös hyötypelit vaativat testikäyttöä, jotta hyvät ideat erottuvat huonoista.

Vastaavanlaisia hyöty- ja terveyspelejä ei ole vielä muilla.

Veli-Matti Nurkkala

Hyötypelejä on toistaiseksi testattu vähän. Kajaanissa on kehitetty kesäkuusta lähtien tapaa mitata, miten tehokkaasti peli palvelee käyttötarkoitustaan.

– Me pyrimme pääsemään syvemmälle pelaajan tai kuntoilijan omaan henkilökohtaiseen tuntemukseen. Käytämme uudenlaisia menetelmiä, joissa tutkitaan esimerkiksi pelaajan käyttäytymistä ja silmänliikkeitä pelisession aikana, sanoo projektipäällikkö Kyösti Koskela Kajaanin ammattikorkeakoululta.

Pelin kehittäjät uskovat, että uusilla pelituotteilla voidaan tukea koko yhteiskunnan hyvinvointia.

– Jos saamme liikutettua ihmisiä tuotteidemme avulla vähänkin enemmän, se näkyy pitkässä juoksussa pienempinä terveydenhuollon kustannuksina, Veli-Matti Nurkkala toivoo.