Viestintävirasto katsoo Ylen rikkoneen piilomainonnan kieltoa

Viestintävirasto tulkitsee, että Yle on rikkonut piilomainonnan kieltoa, kun se on esittänyt Seinäjoen Tangomarkkinoiden rekisteröityä tavaramerkkiä. Ylen luova johtaja Ville Vilén pitää näkemystä haastavana.

Kotimaa
Yleisradion linkkitorni Helsingin Pasilassa.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Viestintävirasto katsoo, että Yleisradio on rikkonut piilomainonnan kieltoa Tangomarkkinat-ohjelmassa. Virasto toteaa, että yleisradiolaki kieltää Yleltä mainonnan lähettämisen.

Viestintävirasto on tehnyt asiasta päätöksen eilen keskiviikkona (siirryt toiseen palveluun), mutta tiedottanut siitä tänään torstaina (siirryt toiseen palveluun).

Viestintäviraston mukaan Yle on rikkonut piilomainonnan kieltoa, kun se on esittänyt ohjelmassaan Seinäjoen Tangomarkkinoiden rekisteröityä tavaramerkkiä. Päätöksessään virasto arvioi, että Yle on esittänyt tavaramerkkiä mainostarkoituksessa.

Viestintävirasto toteaa kuitenkin, ettei Yle ole rikkonut sponsoroidun ohjelman tuottamisen kieltoa, koska Seinäjoen Tangomarkkinat ei ole sponsoroinut ohjelmaa.

Viestintävirasto katsoo, että Yle voi myös vastedes esittää suuria urheilu-, musiikki- tai kulttuuritapahtumia ja että tavaramerkit saavat jonkin verran näkyvyyttä. Tällainen näkyvyys ei ole automaattisesti piilomainontaa, virasto linjaa.

Ylen luova johtaja Ville Vilén pitää tulkintaa haastavana.

– Päätöksessä ei suoranaisesti kielletty sitä, ettei logonäkyvyyttä voisi olla, mutta todettiin, että logonäkyvyyttä on tämän päätöksen mukaan ollut liiaksi. Tämä on haastava tulkinta. Logonäkyvyyttä voi ohjelmassa olla, mutta sitä ei saisi olla huomiota herättävän paljon. Täytyy pohtia, kun seuraavan kerran vastaavia tehdään, millä tavalla otetaan tämä asia huomioon, Vilén sanoo.

– Elämme logojen maailmassa. Logoja näkyy monissa paikoissa, muun muassa urheilussa on erittäin paljon tapahtumien logoja.