Hyppää sisältöön

Suomalainen musicinfo on jo maailman suurin musiikin hakukone

Nettimusiikkipalvelua tarjoava musicinfo tavoittelee miljoonaluokan liike-vaihtoa. Maailman suurimmalla musiikkitietokannalla on nyt liki 200.000 käyttäjää kuukaudessa. Tavoite on saada miljoonia kuukausikäyttäjiä kolmessa vuodessa.

Toni Matilainen opastaa Titta Herringiä musicinfon käytössä. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Toimitusjohtaja Kari Halttunen Music.Info Finlandista kuvailee nettipalvelua digitaaliseksi nykypäivän levynkanneksi. Onpa sitä kutsuttu jo ”musiikin googleksikin”.

– Siihen on koottu kaikki tieto musiikista mitä vaan internetistä löytyy ja ne tuodaan mukavalla tavalla yhdestä paikasta käyttäjälle. Osoitteessamusicinfo.io (siirryt toiseen palveluun)voi kuunnella kappaleita, katsella videoita, ostaa musiikkia, tutkia mitä artistin takaa löytyy, minkälainen elämänkerta, levyistä - ketkä on ne soittajat ja historiatiedot ja julkaisutiedot, summaa Halttunen.

Musicinfo on valtava tietokanta musiikista: biisejä, sanoituksia, arvosteluja. It-jätti Apple on muun muassa antanut käyttöön koko musiikkitietokantansa. Musicinfo hyödyntää myös Spotifyn, Deezerin, Last.fm:n, YouTuben, Amazon.comin ja Wikipedian tietokantoja.

Jyväskyläläisyritys on voittanut  parissa vuodessa monia yrityspalkintoja. Firma työllistää nyt kahdeksan ihmistä.

Idea syntyi tiskijukan tarpeesta

Idea yhden luukun musiikkipalvelusta lähti yrityksen perustajan Antti Jokipiin tiskijukka -harrastuksesta. DJ:t haluavat löytää työssään nopeasti musiikkikappaleita ja etenkin biisien eri versioita.

Koodarivelhona Antti teki itselleen ohjelmapätkän, jolla helpotti tiskijukkailua. Siitä eri vaiheiden kautta jalostui ajatus, että tässä on miljoonabisneksen paikka.

Palvelusta on nyt kaksi eri versioita: ilmainen kaikille musiikinkuluttajille ja maksullinen musiikki-informaation automatisoiva versio yrityksille, esimerkiksi radioasemille. Palvelu tuo kätevästi musiikkitiedot nettiradion tai kännykkäsovelluksen kautta radioa kuuntelevan käyttöön.

Vähentää ATK-stressiä

Kari Halttusen mukaan musicinfon  juju on helpottaa ATK-stressiä.

– Pahimmassa tapauksessa ihminen jaksaa etsiä kymmenen sekuntia ja toteaa, että ei tästä tule mitään. Sieltä pitää heti tulla näkyviin jotain. Ihmiset haluavat palvelua yhdestä paikasta helposti ja nopeasti  ja sitä me tehdään.

Yrityksen ensimmäinen tavoite oli luoda maailman suurin musiikkitietokanta. Se onnistui ja siitä yritys on moneen kertaan palkittu.

– Nyt me tavoitellemme vähintään miljoonien loppukäyttäjien kävijämäärää kuukausitasolla kolmen vuoden aikana. Samoin liikevaihdossa tavoitellaan useita miljooneja, kertoo Halttunen.

Kasvu vaatii rahoittajia

Musicinfon kasvun hidasteena on ulkopuolisen rahoituksen puute. Tähän asti palvelua on kehitetty yrittäjien omilla varoilla.

– Ensi vaiheen tavoite on saada puoli miljoona euroa kehitystyön jatkamiseen ja toisen vaiheen tavoite on kaksi miljoona euroa. Sillä päästään jo maailmalle, laskee Halttunen.

Markkinointikanavina musicinfo käyttää netistä löytyviä jättejä kuten YouTubea ja Facebookia.

– Ja sitten markkinoinnissa ja myynnissä täytyy olla aina eri äidinkielellä puhuvia. Tästä syystä meillä on töissä ranskankielisiä, venäjänkielisiä, kiinankielisiä ja englanninkielisiä henkilöitä, perustelee Halttunen.

Kari Halttusta haastatteli Titta Puurunen

9.2.2015 poistettu kuva reklamaation vuoksi.