Ennätysmäärä kävijöitä suomalaisissa joulukylissä Saksan joulumarkkinoilla

Tänään maanantaina suomalaiset joulukylät sulkevat ovensa Saksan joulumarkkinoilla. Joulukylät keräsivät neljän viikon aikana kolmessa eri kaupungissa reilusti yli miljoona kävijää, mikä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Ulkomaat
Hirsitalo saksalaisilla joulumarkkinoilla.
Kalevala Spirit

Historiansa parhaimman liikevaihdon tänä vuonna tekevän Kalevala Spiritin toimitusjohtaja Akke Virtanen kertoo tiedotteessa, että muun muassa Saksaan kuljetettu hirsitalo sekä leipälinjaston rakentaminen osoittautuivat hyviksi investoinneiksi.

– Kalevala Spirit tarjosi parhaita paloja suomalaisesta kulttuurista Hannoverissa, Stuttgartissa ja Leipzigissa. Näissä kaupungeissa loimulohi ja oma Glögi saivat sellaisen määrän ystäviä, että voidaan jo hyvällä syyllä puhua ilmiöstä. Nämä konseptin perusherkut ovat niin tunnettuja, että halukkaiden tuloa toreille ei estänyt edes viime päivien sateiset myrskykelit.

Tänä vuonna hirsitalon mukana tuli myös uusia kumppaneita, joista näkyvimmät ja kuuluvimmat olivat lämpöä tupaan tuonut Tulikivi, Jean Sibeliuksen juhlavuotta markkinoinut Genelec, leiväntuoksua synnyttänyt Pekka Heikkisen leipomo sekä ensi kertaa mukana ollut matkailualue Bomba.

Hullun homma kannatti

Saksan joulumarkkinoilla 15-vuotisen taipaleen tehneen Kalevala Spiritin yksi iso oivallus on ollut jatkuvan parantamisen malli. Virtanen toteaa pienen yrityksen olevan mahdotonta kehittää kaikkia liiketoiminnan osa-alueita yhtä aikaa, mutta pienin kehitysaskelin on päästy eteenpäin.

Kaupungin tekemässä tutkimuksessa ja mediassa suomalainen joulukylä sai erinomaiset palautteet

Akke Virtanen

– Hirsitalon siirto kesän lopulla Suomesta Saksan Leipzigiin oli monen mielestä ”hullun hommaa”, mutta sen pystytys keskelle Augustusplazia näytti, että yritys on tosissaan panostanut ideaansa. Parhaina päivinä taloa kävi ihastelemassa yli 20 000 ihmistä. Kaupungin tekemässä tutkimuksessa ja mediassa suomalainen joulukylä sai erinomaiset palautteet, Virtanen mainitsee.

Hannoverissa, Stuttgartissa ja Leipzigissa työskenteli neljän adventtiviikon ajan sata myyntihenkilöä, joista puolet tuli Suomesta ja puolet Saksasta.

– Tärkeä viesti alueilla on, että Kalevala Spirit työllistää tämän lisäksi paljon oman maan väkeä niin logistiikassa, rakentamisessa kuin erilaisten palvelujen hankinnassakin. Tärkeintä kuitenkin on työ Suomen markkinoimiseksi, ja siksi palaute tuhansilta ystäviltä on mieltä lämmittävää, Virtanen sanoo.