1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Ylilääkäri ja terveysyrittäjät suosittelevat tipatonta: Yksikin alkoholiannos illalla vaikuttaa unen laatuun

Tipaton tammikuu on hyvä tapa antaa elimistön levähtää ja tarkistaa, onko oma alkoholinkäyttö hanskassa. Alkoholin pois jättäminen voi näkyä sekä maksassa, vyötäröllä että mielialassa. Vielä tärkeämpää on kuitenkin se, mitä tekee tipattoman jakson jälkeen.

Kotimaan uutiset
päihdeäiti, viina, äitiys
Juho Liukkonen / Yle

Joulupyhien ja uudenvuoden jälkeen osa siirtyy viettämään tipatonta tammikuuta. Yksille tipaton kuukausi on osa kokonaisvaltaisempaa kehonpuhdistusriittiä, toisille se on mahdollisuus pysähtyä hetkeksi ja tarkistaa, miten alkoholinkäyttö pysyy hanskassa.

– Jos tipaton tammikuu on hirveää hampaiden kiristelyä ja päässä pyörii vain juominen, silloin on syytä harkita hakeutumista jonnekin juttusille. Jos taas kuukausi menee kevyesti, sitten voi kevyemmin mielin jatkaa alkoholinkäyttöä. Mutta alkoholi tuo aina tietyt riskit mukanaan, jos sitä käyttää säännöllisesti, sanoo johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki A-klinikkasäätiöstä.

Hän suosittelee tipatonta tammikuuta lämpimästi, sillä elimistö hyötyy jo kuukauden tauosta.

– Maksa saa levätä, sillä alkoholin poltto on raskasta. Juomattomuus vaikuttaa myös unenlaatuun, koska alkoholi jo vähäisissä määrin nautittuna heikentää unta. Alkoholi tuo myös paljon kaloreita, joten etenkin joulun jälkeen kaloreiden vähentäminen voi olla hyvä asia, ylilääkäri listaa.

Toisaalta alkoholin pois jättäminen voi vaikuttaa myös mielialaan positiivisesti. Kun unenlaatu paranee, mieli on virkeämpi ja olo energisempi.

Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä ammatikseen 40 vuotta valmentanut Matti Heikkilä on tutkinut ja testannut suomalaisten kuormittuneisuutta arjessa. Testeissä hän havahtui myös siihen, miten alkoholin nauttiminen iltaisin vaikuttaa unen laatuun.

Heti kun mennään kahteen, kolmeen tai jopa neljään paukkuun, puhutaan useiden tuntien vaikutuksesta unen laatuun.

Matti Heikkilä

– Heti, kun mennään kahteen, kolmeen tai jopa neljään paukkuun, puhutaan useiden tuntien vaikutuksesta unenlaatuun. Sinä aikana ihminen ei vaivu palauttavaan ja energisoivaan uneen, Heikkilä kertoo.

A-klinikkasäästiön johtava ylilääkäri on samoilla linjoilla.

– Jos alkoholiannoksen ottaa juuri ennen nukkumaan menoa, yksikin vaikuttaa. Ei tietenkään dramaattisesti, mutta kyllä se vaikuttaa, koska alkoholi estää tietyt univaiheet, Simojoki perustelee.

Heikkilän mukaan kostean illan jälkeen palautuminen kestää mittausten mukaan jopa 24–40 tuntia. Hän kehottaakin olemaan alkoholin käytön suhteen erityisen varovainen arki-iltaisin.

– Jos lääkäri sanoo, että kaksi senttiä konjakkia illalla on hyvä sydänlääke ja rauhoittaa, se on varmasti ihan hyvä juttu. Mutta jos sydänlääkettä otetaan kymmenen kertaa illassa, se ei enää toimi, valmentaja muistuttaa.

Hiljaa hyvä tulee ja kokonaisuus ratkaisee

Valmentaja Matti Heikkilä suosittelee tipattomuudesta kuukauden rutistuksen sijaan elämäntapaa.

– Koko vuoden ajattelu on tässäkin asiassa järkevää – vähän niin kuin kuntoilussa. Jos tammikuussa rehkitään hulluna, siitä maksetaan veroja seuraavat 11 kuukautta. Tällaiset ääriliikkeet eivät saa minun filosofiassani hirveän hyvää arvosanaa, Heikkilä pohtii.

Jos tammikuussa rehkitään hulluna, siitä maksetaan veroja seuraavat 11 kuukautta.

Matti Heikkilä

Hän kuitenkin korostaa, ettei missään nimessä vastusta tipatonta kuukautta.

– Mutta pitkässä juoksussa kokonaisuus ratkaisee. Alkoholin kanssa voi elää, kun sen hallitsee. Mutta kunnioitan myös niitä, jotka eivät alkoholiin koske – se on elämänkatsomuskysymys, hyvinvointiguru muotoilee.

Lahtelainen diplomiravintoneuvoja Nitta Lusi vannoo luontaislääketieteen nimiin. Lusilla ei ole omakohtaista kokemusta tipattomasta tammikuusta, mutta Heikkilän tavoin Lusi panostaisi kokonaiskuvaan.

– Mieluummin rajoittaisin alkoholin käyttöä muutoin. Jos bilettää joka viikonloppu, rajoittaisin sitä. Joillekin tipaton tammikuu voi olla ihan tarpeellinen elimistön puhdistumisen kannalta, mutta itse en ole siinä kauhean jyrkkä, Lusi pohtii.

Hän yhdistäisi tipattomuuteen muitakin ruokavaliomuutoksia.

– Maksan toimintaa voi tukea ruokavaliolla. Jos tipattomuuteen yhdistää vaikka kasvispitoisen ruokavalion ja pistää sokeri- ja lisäainepitoisia tuotteita vähän pois, uskon, että siitä on hyötyä, sanoo Lusi.

Liian rajuja muutoksia ei kannata kuitenkaan kerralla kahmia. Tiukka ruokavalioremontti yhdistettynä kovaan salitreeniin voi aiheuttaa kehossa torjuntareaktion.

Joillekin tipaton tammikuu voi olla ihan tarpeellinen elimistön puhdistumisen kannalta, mutta itse en ole siinä kauhean jyrkkä.

Nitta Lusi

Jos olo on energisyyden sijaan kuin jyrän alle jääneellä, kannattaa höllätä tahtia.

– Yleensä neuvon, että ei kaikkia muutoksia kerralla. Voi ottaa pieniä etappeja. Ihmiset aloittavat salillakin tammikuussa liian rajusti. Käydään viitenä päivänä viikossa ja vedetään samalla kaalikeittokuuria, Lusi päivittelee.

Tarpeen tullen kehoaan voi myös palkita hyvin tehdystä työstä. Esimerkiksi sokeririippuvuuden kanssa kamppaileva voi nauttia paaston jälkeen huolella valitun herkun.

– Silloin keho reagoi myönteisemmin ja ehkä tuloksetkin ovat pysyvämpiä, Lusi uskoo.

Sadan päivän kuiva kausi saa kannatusta

Tammikuu on hyvä hetki aloittaa myös pidempi kuiva kausi. Ylen 100 päivää ilman viinaa -haaste käynnistyy kuun ensimmäisenä päivänä. Mukaan voi ilmoittautua kuka tahansa.

Hyvinvointialan yrittäjiltä sadan päivän haaste saa kiitosta.

– Jos löytää itsensä vaikka kaksi tai kolme kertaa kuussa baarista tai viikonkin ajalta löytyy useita alkoholiannoksia, suosittelen tätä lämpimästi, arvioi Nitta Lusi.

Valmentaja Matti Heikkilä olisi valmis jopa itse tarttumaan haasteeseen.

– Ei se olisi mikään ongelma. Sadassa päivässä ihminen saattaa jopa oppia uuden elämäntavan: tipattomuuden merkityksen arjen ja hyvinvoinnin kannalta. Siinä mielessä loistava idea, Heikkilä riemastuu.

Hän toivoo, että jokainen haasteeseen tarttuva pohtisi sadan päivän aikana tuntemuksiaan ja keskittyisi pysyvien elämäntapamuutosten tekemiseen.

Mitä pidempään on ilman alkoholia sitä paremmin saadaan esiin myös pitkäaikaishyödyt. Ei kaikki vielä kuukaudessa korjaannu.

Kaarlo Simojoki

– Eli tuliko siitä elämäntapa ja alkoholinkäyttöön hyviä muutoksia, jotka antavat arkeen lisää voimia, Heikkilä kuvailee.

Ikävintä on, jos sadan päivän jälkeen lähdetään vetämään lärvit.

– Jatko sadan päivän jälkeen on vielä tärkeämpää.

Myös A-klinikkasäätiön johtava ylilääkäri lämpenee ajatukselle sadan päivän juomattomuudesta.

– Se kuulostaa oikein hyvältä! Mitä pidempään on ilman alkoholia, sitä paremmin saa esiin myös pitkäaikaishyödyt. Ei kaikki vielä kuukaudessa korjaannu, Kaarlo Simojoki muistuttaa.

– Näyttää pahasti siltä, että olen itsekin lähdössä mukaan, joten haastan muutkin! ylilääkäri sanoo.

Lue seuraavaksi