Airbus A350 astuu palvelukseen

A350 on erittäin todennäköisesti viimeinen täysin uusi keskipitkän ja pitkän matkan liikenteeseen tarkoitettu matkustajakone vuosikymmeneeen.

Ulkomaat
Airbus A350.
Eurooppalainen lentokoneenvalmistaja Airbus luovutti maanantaina 22. joulukuuta uusimman konetyyppinsä A350:n ensimmäisen normaaliin liikenteeseen tulevan yksilön asiakkaalleen.Jari Mäkinen
Airbus A350 XWB.

Eurooppalainen lentokoneenvalmistaja Airbus luovutti maanantaina uusimman konetyyppinsä A350:n ensimmäisen normaaliin liikenteseen tulevan yksilön asiakkaalleen. Koneen ensimmäinen tilaaja Qatar Airways aikoo ottaa nyt saamansa koneen käyttöön tammikuun puolivälissä.

Luovutustilaisuus Airbusin tehtailla Ranskan Toulousessa oli tavanomaista mahtipontisempi, koska koneen siirtyminen kaupalliseen käyttöön on eurooppalaisyhtiölle merkittävä virstanpylväs. Kyseessä on maailman nykyaikaisin matkustajakone, johon kiteytyy Airbusin nousu uudelleen jaloilleen vuosikymmen sitten olleiden vaikeuksien jälkeen. Yhtiön edellisen täysin uuden koneen, superjumbo A380:n tuotannossa oli tuolloin suuria ongelmia ja yhtiö joutui järjestelemään rajusti toimiaan sekä työvoimaansa.

A350:n saaminen liikenteeseen tuo Airbusin samalle viivalle amerikkalaisen Boeingin kanssa, jonka vastaava täysin uusi modernia tekniikkaa ja nykyaikaisia moottoreita käyttävä 787 Dreamliner on ollut reiteillä jo syksystä 2011 saakka. Amerikkalaiskoneen kehittämisessä, rakentamisessa, koelennoilla ja käyttöönottamisessa oli suuria vaikeuksia, joten Airbus on pystynyt käyttämään kilpakumppaniaan varoittavana esimerkkinä ja voinut ottaa huomioon suunnittelussa Dreamlinerin ongelmakohdat.

Airbus käyttää esimerkiksi ainakin aluksi perinteisiä akkuja Boeingit kuukausiksi pois liikenteestä vetäneen litiumioniakkujen tulipalon vuoksi.

Maanantain tilaisuus oli historiallinen myös siksi, että A350 on erittäin todennäköisesti viimeinen täysin uusi keskipitkän ja pitkän matkan liikenteeseen tarkoitettu matkustajakone ainakin vuosikymmeneeen, sillä kaikki tulossa olevat uudet koneet ovat itse asiassa vanhojen konetyyppien parannettuja versioita. Siten on myös mahdollista, että konetyyppi, joka aikanaan korvaa A350:n, edustaa jo aivan eri tyyppistä lentokonesuunnittelua.

Paras kone taivaalla

Luovutustilaisuuden jälkeen koneella pääsi tekemään pienen kierroksen eteläisen Ranskan taivaalla. Vaikka kyseessä oli lyhyt erikoislento, tulivat koneet parhaimmat valtit lennon aikana hyvin esiin.

Kone on tilava ja istuimet myös turistiluokassa ovat nykyisiä leveämpiä. Tilavuuden huomaa heti jo koneeseen sisään astuessa, ja hetken aikaa voisi kuvitella koneen olevan itse asiassa paljo suuremman A380:n (jonka sisustusratkaisuita on käytetty paljon hyväksi). Matkustamon matkatavaratilat ovet kookkaat ja laskeutuvat mukavan alas tavaraa niihin laittaessa tai ottaessa. Ikkunat ovat suuret ja tuntuu siltä, että ne ovat myös aiempaa ohuemmat.

Näkymä Airbus A350 -konetyypin turistiluokan matkustamosta.
Näkymä Airbus A350 -konetyypin turistiluokan matkustamosta.Jari Mäkinen

Lennossa huomio kiinnittyy koneen hiljaisuuteen, tai oikeastaan normaalin lentokonemetelin puutteeseen. On yllättävää huomata kuulevasta keskusteluja matkustamon toiselta puolelta.

Qatarin koneessa oli 36 liikematkustusluokan istuinta ja 247 turistiluokan penkkiä, joita oli yhdeksän rinnakkain. Koneen toinen ensitilaaja, Finnair, laittaa koneeseen yhden penkkirivin lisää, jolloin matkustajamääräksi tulee 297. Luvut eivät ole kuitenkaan aivan vertailukelposia, sillä Finnairin koneisssa on 46 liikematkustusluokan täysin makuuasentoon taittuvaa istuinta, 208 turistipenkkiä sekä niiden välissä 43 premium economy -istuinta, joilla on muuta turistiluokkaa suurempi istuinväli. Joka tapauksessa ero nykyisin käytössä oleviin A330-koneiden matkustamoihin on olennainen ja mukavampaan suuntaan.

Finnair on tilannut kaikkiaan 19 A350-konetta, joilla korvataan vähitellen kaikki A330- ja A340-koneet. Kaksi ensimmäistä suomalaisyhtiölle tulevista koneista on jo rakenteilla Airbusin loppukokoonpanolinjalla ja koneista kuusi saadaan käyttöön vuosina 2015 ja 2016. Ensimmäinen kone saadaan Vantaalle ja edelleen liikenteeseen alkusyksystä 2015 – ensimmäisenä Euroopassa. Aluksi koneet laitetaan Finnairin mukaan lentämään Helsingistä Shanghaihin, Bangkokiin ja Pekingiin, ja vuonna 2016 myös Hong Kongiin ja Singaporeen.

Suunnitelmat uusiksi

Nyt luovutettu Airbus 350 oli tarkkaan ottaen koneen perusversio A350-900, joka vastaa kooltaan jotakuinkin vahempaa, edelleen tuotannossa olevaa Airbus A330 -konetta. A350-900:n suurin lentoonlähtopaino on 275 tonnia ja se voi kuljettaa maksimissaan 315 matkustajaa yli 14 500 kilometrin päähän.

Kone suunniteltiin alunperin korvaamaan A330 ja sen ensimmäinen varsio olikin käytännössä vain paranneltu A330, mutta Airbus joutui perääntymään suunnitelmassaan Boeing-yhtiön esiteltyä täysin uuden nykyaikaiseen tekniikkaan perustuneen 787 Dreamliner -koneensa.

Airbus A350 tuotantolinjalla.
Vaikka koneeseen tulee osia ympäri maailmaa, on A350 hyvin eurooppalainen lentokone. Sen rungon etu- ja keskiosa tehdään Ranskassa Saint-Nazairessa, loput runko-osat sekä peräsin Hampurissa, Saksassa, korkeusvakaaja Espanjassa Getafessa ja siivet Brittein saarilla Broughtonissa.Jari Mäkinen

Olennaisinta Dreamlinerissä olivat uudet moottorit, joiden polttoaineenkulutus oli olennaisesti edeltäjiään pienempi. Komposiittimateriaaleista tehty runko oli myös kevyempi, ja koska suunnittelussa oli lähdetty puhtaalta paperilta, oli kokonaisuus selvästi parempi kuin nyt käytössä olevat lentokoneet. Modernisoitunakaan A330 ei olisi pystynyt kilpailemaan Dreamlinerin kanssa, joka keräsi heti esittelynsä jälkeen ennätyksellisen määrän tilauksia.

Siksi Airbus päätyi ottamaan aikalisän ja muutti A350:n täysin uudeksi lentokoneeksi, mitä merkitsemään nimeen lisättiin kirjaimet XWB - Extra Wide Body, eli erittäin leveä runko. A350:n matkustamo on 12,5 cm leveämpi kuin Dreamlinerin. Koneen tekemisestä päätettiin heinäkuussa 2006 ja esilentonsa A350 teki heinäkuussa 2013.

Sen jälkeen viisi koelentokonetta ovat tehneet kaikkiaan 680 lentoja ja keränneet 2600 lentotuntia, minkä lisäksi koneiden systeemejä on testattu mitä erilaisimmilla koelaitteilla. Airbusin mukaan ennätyksellisen nopeasti ja tehokkaasti tehty koelento-ohjelma sujui käytännössä ilman olennaisia ongelmia.

Astuu isojen varpaille

A350:n voimanlähteinä on kaksi Rolls-Royce Trent XWB -moottoria, jotka yhdistettynä rungon ja siiven aerodynaamisiin parannuksiin tekevät koneesta noin 25% pihimmän polttoaineen suhteen kuin Boeingin suurin pitkänmatkankone 777.

Airbusin mukaan A350 on Dreamlineriä edullisempi lentää matkustajapaikkaa kohden laskettuna, mutta oikeasti arvo riippuu reitistä ja kuormauksesta. Keskimääräisesti A350 kuluttaa polttoainetta 2,39 litraa sadalla kilometrillä istuinta kohden.

Moottorit ja aerodynaamiset parannukset tekevät kummastakin koneesta myös hyvin hiljaisia, niin matkustamon sisällä kuin ulkopuolellakin.

Airbus ei kuitenkaan ottanut tekniikassa aivan yhtä rohkeaa etunojaa täysin uuteen tekniikkaan kuin Boeing, ja Dreamlinerin ongelmat ovat osoittaneet tämän linjan ainakin tässä vaiheessa paremmaksi. A350:sta “vain” 51% on komposiittimateriaaleja ja se käyttää monia perinteisiä systeemejä, joita tosin on paranneltu ja suoraviivaistettu. Siinä missä Dreamlinerissä monet aiemmin hydrauliikalla toimivat laitteet on muunnettu sähkökäyttöiseksi, on A350:ssa edelleen hydrauliikkaa, mutta pelkistettynä.

Siivenpää ja Välimeren rannikkoa.
Jari Mäkinen

A350 ja Dreamliner ovat pudottaneet itse asiassa matkustamisen kustannukset ja nostaneet mukavuuden jopa A380-superjumboa paremmalle tasolle, minkä vuoksi niiden kysyntä on pysähtynyt. Huhujen mukaan Airbus olisikin suunnitellut A380:n tuotannon lopettamista vuonna 2017, kun nykyiset tilaukset saadaan toimitettua, mutta maanantain tilaisuudessa Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier laittoi pisteen näille huhuille. Hänen mukaansa koneen tuotanto jatkuu ja siihen tullaan tekemään parannuksia. Tällaisia ovat uudet moottorit sekä myöhemmin koneen koon kasvattaminen edelleen.

Näitä voitaneen joutua odottamaan kuitenkin vielä hetken aikaa, sillä yhtiö on vast’ikään ilmoittanut tekevänsä A330:sta parannetun, uudenaikaisilla moottoreilla varustetun version – siis periaatteessa samanlaisen, millainen A350:n oli aluksi tarkoitus olla. Nyt tosin sen tarkoitus on korvata vanhempia A330-koneita ja olla vaihtoehto niille asiakkaille, joille A350 on liian suuri tai kallis.

Eurooppalainen ylpeys

Vaikka koneeseen tulee osia ympäri maailmaa, on A350 hyvin eurooppalainen lentokone. Sen rungon etu- ja keskiosa tehdään Ranskassa Saint-Nazairessa, loput runko-osat sekä peräsin Hampurissa, Saksassa, korkeusvakaaja Espanjassa Getafessa ja siivet Brittein saarilla Broughtonissa.

Suuri osa näiden osien suunnittelusta on tapahtunut myös rakennuspaikoissa, joskin projektia on johdettu ja myös suunnittelun pääpaikka oli Toulouse, Airbusin hermokeskus Ranskassa. Sieltä tehtiin myös koneen koelennot.

A350:n osat kuljetetaan varsin pitkälle jo valmiiksi viimeisteltyinä Beluga-rahtikoneilla Toulouseen, minne on uutta Airbusia varten rakennettu uusi loppukokoonpanolinja. Siltä koneita on tarkoitus tuottaa kymmenen kappaletta kuukaudessa, kunhan tuotanto on päässyt vauhtiin neljän vuoden kuluttua.

Uusi tuotantolaitos on tehty hyvin ympäristötietoisesti: siellä käytetään runsaasti päivänvaloa valaistuksessa ja rakennuksen katolla on 22000 neliömetriä aurinkopaneeleita. Näillä Airbus aikoo kattaa 55% virrantarpeestaan.

Jari Mäkinen