Kuntoremontti, osa 1: Kylmät faktat tiskiin

Vuodenvaihde on lupausten aikaa. Toimittajamme Soile Suvanto lupasi uuden vuoden alkajaisiksi kohentaa hyvinvointiaan ja kuntoaan. Omin voimin sohvalta on vaikea päästä ylös ja avuksi on otettu kaikki mahdollinen, mitä kuntoilun saralta löytyy: liikunnanohjauksen ammattilaisia, kuntotestit, energiaindeksimittaukset, aktiivisuusrannekkeet ja sykemittarit. Askeleet on kuitenkin otettava itse.

terveys
Soile Suvanto
Kuntoremontin alkajaisiksi oli selvitettävä, missä kunnossa todellisuudessa olen. Kuntotestin tulosten perusteella lähtötilanne ei ole lohduton.

Uusi vuosi ja uusi elämä. Näinhän se vuosi usein alkaa lupausten siivittämänä. Ryhtiä riittää muutama viikko ja sitten mennäänkin muutaman repsahduksen kautta lujaa vauhtia takaisin soffan pohjalle.

Tällä kertaa vanha elämä saa jäädä. Otan käyttööni kaiken mahdollisen avun mitä kuntoilun saralta löytyy. Ja tarjontaahan on. On liikuntaklinikoita, erilaisia kuntotestejä, energiaindeksimittauksia, personaltrainereitä ja teknologisia härpäkkeitä.

Testin voi tehdä helpomminkin, pötkötellen. Sehän on tuttua minulle ennestään.

Päätös on tehty ja sitä on kypsytelty muutama kuukausi mielessä. On tekojen aika. Aluksi kartoitetaan lähtötilanne. Joudun kuntotestiin. Pelottavaa, sillä totuus paljastuu.

Perinteinen tapa mitata aerobista kuntoa on polkupyörätesti, jossa poljetaan pyörällä niin kauan kuin henki pihisee maksimisykkeeseen asti.

Testin voi tehdä helpomminkin, pötkötellen. Sehän on tuttua minulle ennestään. Makoilen patjalla viitisen minuuttia ja sykemittari mittaa sykettäni ja sykevälin vaihtelua. Myös näin aerobisen kunnon tila saadaan selville, ainakin suurin piirtein.

Seuraava testikään ei ole vaikea. Inbody-kehonkoostumuslaite muistuttaa vanhan ajan puntareita. Laitteen päällä seisotaan muutama minuutti ja kädessä pidetään kahvoja. Masiina sylttää pahannäköisen paperin täynnä kylmänkovaa dataa; muun muassa painon, lihasmassan ja nesteiden määrän. Pahinta on rasvan määrä, kiloissa. Aika monta voipakettia kulkee mukana.

Energiaindeksimittari kertoo karua kieltään. Tässä tapauksessa sen, että työnantaja vie suurimman osan energiastani.

Nyt pitää tehdä itsekin jo jotain. Vatsalihasliikkeitä täysillä puolen minuutin ajan, samoin kyykkäyksiä. Punnerruksia niin monta kuin jaksaa, ei aikarajaa. Vielä pitää seisoa joogasta tutussa puu-asennossa mahdollisimman pitkään. (Puu-asennossa seisotaan toisen jalan varassa ja toinen jalka nostetaan polven tienoille sivulle aukaisten. )

Vyötärönympärys mitataan perinteisellä mittanauhalla ja huom! sitä ei mitata kapeimmasta uuman kohdasta, vaan suoliluiden ja alimpien kylkikuuiden puolivälin kohdalta.

Tietokoneelle syötetään kaikki tämä tietomäärä verenpainelukemilla, stressikokemuksilla ja unen laadulla lisättynä. Sitten odotetaan ja oh-oh energiaindeksimittari kertoo karua kieltään. Tässä tapauksessa sen, että työnantaja vie suurimman osan energiastani. Eipä ihme, että on niin naatti olo työpäivän jälkeen.

Energiaindeksin mittaus – oululainen keksintö muuten – pysäyttää kyllä miettimään. Kun se on selvää, että työnantaja omansa ottaa, jostain pitäisi kehittää vapaa-ajan touhuihinkin energiaa.

Kaikkien testitulosten perusteella ODL:n liikuntaklinikan testauspäällikkö Hannu Kaikkonen sanoo, että tehtävä kunnon kohotukseen ei suinkaan ole toivoton, vaan jopa pienin korjausliikkein tehtävissä. Heijaahurraa vai vain ammattiin kuuluvaa rohkaisua oli sitten millaisessa rapakunnossa tahansa.

Nyt vain niitä käytännön askelia ottamaan!

Aerobinen kunto vaatii kohotusta eli lenkkeihin lisää tehoa. Hikikin saisi siis tulla. Lihaskunto on jopa erinomaisessa kunnossa, ainoastaan niska-hartiaseutu ja kädet vaativat vähän lisäjumppaa ja –venyttelyä. Näihin saan Kaikkoselta ensimmäiset kunto-ohjeet.

*Ja lisäksi *ranteeseeni lykätään aktiivisuusmittari. Se seuraa tulevaa elämääni 24/7 – muun muassa askeleitani, istumiseni määrää ja jopa unen laatua. Kumppaniksi aktiivisuusranneke saa vielä sykemittarin treenejä mittaamaan. Saapa nähdä, alkaako ranneke ahdistaa vai lisääkö se motivaatiota!? Ainakin uniasian selvittäminen kiinnostaa kovasti.

Joka tapauksessa mielenkiintoinen uuden vuoden ja uuden elämän startti – nyt vain niitä käytännön askelia ottamaan!

Treeneistä ja rannekkeesta lisää seuraavassa kolumnissani. Uutta elämääni voit seurata myös twitter-tililläni @SoiSuva (siirryt toiseen palveluun) ja hashtagilla #uusielämä.