1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Vaasa

Maaperätutkimukset Vaasan satamatien uusilla linjauksilla alkavat

Vaasan satamatiehankkeen maaperätutkimukset ja maastomittaukset alkavat vuoden vaihteessa. Vaasan kaupunki selvittää kolmen tielinjauksen maapohjat rakentamisen teknisen toteututtamisen ja kustannusten arvioimiseksi. Satamatielle haetaan uutta reittiä , jotta kasvava raskas liikenne voitaisiin ohjata Vaasan keskustasta kaupunkin ulkopuolelle.

Vaasa
Havainnekuva Vaasan satamasta.
Suunnitelman mukaan Vaasan satama voisi näyttää tältä laajennuksien jälkeen noin vuonna 2030.Pöyry Finland Oy

Vaasan kaupungin keskustan läpi rymistelee päivittäin noin 800 raskasta ajoneuvoa kohti satamaa. Satamatiehankkeen yhteydessä on arvioitu, että parinkymmenen vuoden päästä liikenne lähes kaksinkertaistuu, 1400 raskaaseen ajoneuvoon vuorokaudessa.

Tämän päälle tulee vielä henkilöautoliikenne. Nykyinen satamasta kaupungin läpi vievä reitti ei ole turvallinen.

–Raskas liikenne häiritsee keskustassa ja siksi se on saatava kaupungin ulkopuolelle väljimme alueille, sanoo kaupungin kuntatekniikan johtaja Markku Litmanen.

Vuoden vaihteen jälkeen kaupungin tutkimusryhmä ryhtyy kartoittamaan kolmen tielinjan pohjia. Lyhin kulkee kaupunginlahden yli moottoritien alkupuolelle ja kaksi muuta, Vikbyn ja Fladan reitti, maata pitkin Vaasan moottoritien päähän lähelle lentokenttää. Tutkimuksilla haetaan tietoa vaihtoehtojen kustannuksiin.

–Selvitämme tielinjojen perustamisvaihtoehtoja. Koetamme selvittää mm. saven syvyyttä ja toisaalta kuinka kivistä ja kantavaa maaperä on. Sitä kautta haemme kustannusvaikutuksia eri tielinjauksilla, kertoo Markku Litmanen.

Maapohjien tutkimus liittyy satamatien ympäristövaikutusten arviointiin, joka pitäisi saada valmiiksi vuoden 2015 loppuun mennessä. Itse Vaasan satamatien rakentaminen on vielä vuosien päässä.

Lue seuraavaksi