Raportti: Välimerellä tuleen syttynyt laiva ei täyttänyt turvamääräyksiä

Turma-alukseen tehtiin vain pari viikkoa sitten tarkistus, jossa Norman Atlanticin turvajärjestelmistä löydettiin pahoja puutteita. Kansainvälisen merenkulun turvallisuutta ylläpitävän järjestelmän mukainen valvonta kohdistuu aluksiin, joilla epäillään olevan puutteita.

Ulkomaat
Norman Atlanticin tuoreimmassa turvallisuustarkastuksessa paljastunut puutelista. Kuvakaappaus Parismou:n sivuilta.
Norman Atlanticin tuoreimmassa turvallisuustarkastuksessa paljastunut puutelista. Kuvakaappaus Parismou:n sivuilta.

Välimerellä tuleen syttyneellä matkustaja-autolautta Norman Atlanticillä tehtiin joulukuun 19. päivä turvallisuustarkastus. Kreikassa, Patrasin satamassa tehdyn tarkastuksen tulokset ovat nähtävissä Euroopan ja Pohjois-Amerikan maiden yhteisen laivojen valvontajärjestelmän tietokannassa (siirryt toiseen palveluun).

Norman Atlanticin tarkastuksessa paljastui vakavia puutteita erityisesti paloturvallisuudessa. Esimerkiksi laivan palo-ovet eivät toimineet.

Laivan jakaminen vesitiiviiksi osastoiksi ei myöskään onnistunut vaaditulla tavalla, eikä sillä tarkastajien mukaan ollut lainkaan valaistusjärjestelmiä hätätilanteiden varalta. Lisäksi pelastussuunnitelmat olivat puutteellisia.

Kansainvälisen valvontajärjestelmän tarkoitus on juuri paljastaa liikenteessä olevat alukset, jotka eivät täytä turvallisuusmääräyksiä. Valvonta kohdistetaan nimenomaan huonokuntoisiin aluksiin.

Vastuu siitä, että merenkulussa noudatetaan kansallisia ja kansainvälisiä määräyksiä on merenkulunharjoittajalla.

Merenkulkujohtaja Tuomas Routa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista sanoo Yle Uutisille, että puutteita ei ilmeisesti arvioitu niin vakaviksi, että laivan liikennöinti olisi pitänyt estää.

Italian rannikkovartiosto on löytänyt merestä turman ensimmäisen kuolonuhrin.