1. yle.fi
  2. Uutiset

Rajavartiolaitos: Laivapaloissa ja suuronnettomuuksissa painetaan välittömästi "isointa punaista nappia"

Välimeren laivapalon kaltaisiin suuronnettomuuksiin on Suomessa varauduttu ulkovartiolaivoin, meripelastukseen kykenevin helikopterein sekä pelastustoimen erikoiskoulutetuin miehin. Apua hälytetään heti myös muista Itämeren valtioista. Vesillämme on ollut ns. läheltä piti –tilanteita.

Kotimaan uutiset

Rajavartiolaitoksen raja- ja merivartiokoulun meripelastuksen johtamisen kursseista vastaava kapteeniluutnantti Matti Salokorpi arvioi Suomen valmiudet selviytyä Välimeren aluspalon kaltaisista suuronnettomuuksista hyviksi.

– Kun tositoimiin joudutaan, meripelastusjohtaja painaa isointa punaista nappulaa. Pelastustöihin hälytetään kaikki mahdolliset käytettävissä olevat yksiköt. Sekä kansallisesti että Itämeren maitten rantavaltioiden alueelta. Hälytyksen saavat ulkovartiolaivat, meripelastukseen kykenevät helikopterit ja muiden viranomaisten alukset. Hälyttäminen tapahtuu sekunneissa.

Välimeren aluspalon kapteeniluutnantti Matti Salokorpi arvioi uutisista saamiensa tietojen pohjalta suuronnettomuudeksi. Hänen mukaansa evakuoinnin pelastuslauttoihin ja -veneisiin olisi pitänyt onnistua puolessa tunnissa.

– On vaikea arvioida, mitä siellä tapahtuu, mutta päällikkö, jolle vastuu kuuluu, on joutunut tekemään kovia ratkaisuja. Noin suuren ihmismäärän hallitseminen aluksella on äärimmäisen haastavaa. Tilanne on varmasti kaoottinen. Siellä voi olla myös kallistumaa ja näissä oloissa pelastuslauttojen laskeminen ei välttämättä onnistu.

Evakuointi puolessa tunnissa on mahdollista, jos matkustajat ja miehistö eivät ole paniikissa.

– Edellyttää sitä, että ei tarvitse esimerkiksi neljän miehistön jäsenen lähteä kantamaan yhtä tai kahta matkustajaa. Väitän kuitenkin, että merkittävä osa on sellaisia, jotka eivät yksin kykene noissa vaikeissa oloissa liikkumaan.

"Läheltäkin on liipannu, mutta tuurilla selvitty"

Kapteeniluutnantti Salokorpi kertoo ylpeänä, että Suomessa on hyvin koulutetut meripelastajat. Erikoiskoulutettu ns. MIRK-ryhmä eli Maritime Incident Response Group auttaa käytännössä onnettomuusaluksen kapteenia ja henkilökuntaa evakuoinneissa. Ympärivuorokautiseen päivystykseen ovat sitoutuneet Helsingin ja Varsinais-Suomen pelastuslaitokset.

– Käytännössä se tarkoittaa sitä, että erikoismiehistö kuljetetaan helikopterilla auttamaan aluksen päällikköä ja miehistöä evakuoinnissa ja mahdollisessa taistelussa vaikkapa tulta vastaan.

Maallikon mieleen Suomen lähivesien suuronnettomuuksista nousee Estonian turma. Meripelastuksen asiantuntija kapteeniluutnantti Matti Salokorpi muistuttaa, että meillä on ollut myös tilanteita, joista on selvitty onnella. Esimerkiksi noin vuosi sitten Viking Amorella sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan vesillä.

– Läheltä piti -tilanteita on ollut. Olemme selvinneet tuurilla, hän sanoo.

– Juuri valmistui onnettomuustutkintakeskuksen tutkimus Amorella-aluksesta. Ikävää tietysti mainita nimeltä, mutta ehkäpä varustamo ymmärtää, että tässä haetaan turvallisuutta. Karille ajaneessa aluksesssa oli yli 1 500 matkustajaa.

Salokorven mukaan Amorellan haveri todisti, että rajavartiolaitos joutuu vielä puskemaan töitä.

– Ikäväkseni totesin, että on kerrottava entistä selvemmin näille kaupallisille toimijoille, varustamoille sekä alusten päälliköille, mitä tämä MIRK oikeasti tarkoittaa.

Lue seuraavaksi