Asiantuntija: Palon sammuttaminen merkittävä helpotus laivaoperaatiolle

Trafin merenkulkujohtajan mukaan on kaksi mahdollista syytä, miksi pelastusveneitä ei välttämättä ole käytetty.

Kotimaa
Matkustajia nostettiin savuavalta lautalta Italian merivoimien helikopteriin 28. joulukuuta.
Matkustajia nostettiin savuavalta lautalta Italian merivoimien helikopteriin 28. joulukuuta. Marina Militare / EPA

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin merenkulkujohtaja Tuomas Routa pitää ensiarvoisen tärkeänä, että Välimerellä tuleen syttyneen autolautta Norman Atlanticin palo on taltutettu.

– Silloin kaikki riskit vähenevät ja savunmuodostus poistuu ja varmasti koko pelastusoperaatio helpottuu merkittävästi, Routa sanoo.

Italian rannikkovartioston mukaan laivalla syntyy yhä savua. Roudan mukaan savu on toki epäterveellistä, mutta sen ei pitäisi aiheuttaa laivalla oleville myrkytysvaaraa.

Lähellä olleet kauppalaivat muodostivat sunnuntaina tuulta vasten barrikadin aallokon hillitsemiseksi. Routa kertoo suojan antamisen toisille laivoille olevan "vanhojen aikojen tapa".

Matkustajien kerrotaan hakeutuneen laivan yläkansille ja komentosillalle. Pelastusveneiden käytöstä ei ole tarkkaa tietoa.

Roudan mukaan on kaksi mahdollista syytä, miksi pelastusveneitä ei välttämättä ole käytetty. Ensimmäinen on se, ettei niitä ole pystytty laskemaan veteen kovan merenkäynnin vuoksi.

– Toinen vaihtoehto on, että kapteeni on arvioinut, että matkustajien on turvallisempaa olla aluksessa kuin vedenvarassa.