Pienyrittäjät vielä eksyksissä netissä

Moni pienyrittäjä ei vielä osaa hyödyntää netin tarjoamia mahdollisuuksia. Usein syynä on tiedon puute netin mahdollisuuksista ja tekniikasta tai resurssipula.

Kotimaa
Sosiaalisen median sovelluksia kännykän näytöllä
Yle

Suomalaisten pienyritysten nettimarkkinointi ei ole vielä sillä tasolla, että yritykset löytäisivät tehokkaasti asiakkaat netistä. Monella pienyrittäjällä ei ole yksinkertaisesti aikaa tai rahaa panostaa nettimarkkinointiin.

– Vaikka netti on nykyään kiinteä osa ihmisten ja yritysten arkea, kymmenet tuhannet yritykset eivät silti hyödynnä nettiä markkinoinnissaan millään tavalla, toteaa Markkinointipaja Idealan yrittäjä Jussi Alaraasakka.

Samoilla linjoilla on sometoimisto Kuulun omistaja Jonna Muurinen. Hänen mukaansa tilanne nettimaailmassa on varsin mustavalkoinen. Osa on netissä hyvinkin aktiivisia, mutta toiset ovat hyvinkin hiljaa.

Ensimmäinen kommentti koulutuksissa on yleensä aina, millä hiton ajalla minä tuota tekisin.

Jonna Muurinen

– Ne jotka tajuavat asiasta jotakin, osaavat sen todella hyvin. Käytännössä kaikki muut eivät ymmärrä sitä laisinkaan.

Jussi Alaraasakka on kehittänyt pienyrittäjille itseopiskeltavan verkkokurssin, jonka avulla saa netin perusasiat haltuun ja oppii erilaisia netin markkinointikeinoja. Hän aikoo jakaa tuhat opetuspakettia asiakkaille ilmaiseksi tammikuussa. Yksi syy tempaukseen on halua auttaa suomalaisia pienyrittäjiä, mutta Alaraasakka myöntää myös oman toimintansa markkinoinnin olevan yhden motiivin.

Pelkät nettisivut eivät enää riitä

Netissä piilee yrittäjälle suuria mahdollisuuksia, kouluttajat toteavat yhdestä suusta.

– Käytännössä kaikki yrittäjän tarvitsemat asiakkaat ovat netissä, Jussi Alaraasakka sanoo.

Useimmilla suomalaisilla pienyrityksillä on jo olemassa omat nettisivut. Se ei kuitenkaan riitä.

– Tähän mennessä yrittäjät ovat kiinnittäneet huomiota lähinnä nettisivujen värimaailmaan tai sen tyyppiseen. Markkinoinnin näkökulmasta pitäisi ajatella, kuinka paljon nettisivuilla saa kauppaa aikaiseksi, Alaraasakka sanoo.

Myös sosiaalinen media kannattaa muistaa yhtenä markkinoinnin kanavana. Sen tärkeys kuitenkin riippuu toimialasta. Alaraasakka linjaa, että joillekin yritykselle sosiaalinen media ei ole lainkaan tärkeä, mutta toisille se voi olla tarpeellisempi kuin kotisivut.

Aluksi nettiläsnäolo voi vaikuttaa yrittäjän kannalta toivottomalta aikasyöpöltä, Jonna Muurinen toteaa.

– Ensimmäinen kommentti koulutuksissa on yleensä aina, millä hiton ajalla minä tuota tekisin. Ei oikein ymmärretä, että sehän on markkinointipanostus eikä vain asia, joka vie aikaa.

Seuraa, tutki ja selvitä

Alaraasakan mukaan yrittäjän on asetettava tavoitteet tärkeysjärjestykseen käytettävien resurssien mukaan. Jokaisen yrittäjän on osattava arvioida, millainen markkinointi olisi juuri hänen yritykselleen se oikea tapa juuri tämänhetkisessä tilanteessa.

– Täytyy määritellä omat resurssit ja priorisoida omaa ajankäyttöä. Kun nähdään, kuinka paljon mahdollisuuksia on, lähdetään sen verran myöskin satsaamaan nettiin. Sitten saadaan nopeasti tietoa, millaisella panostuksella esimerkiksi hakukonemainontaan saadaan tietty määrä kävijöitä nettisivuille. Siitä voidaan lähteä kehittämään toimenpiteitä netissä paremmiksi ja tehokkaammiksi.

Jonna Muurinen kehottaa yrityksiä seuraamaan erityisesti nettiliikennettä.

– Yksi koulutuksieni peruskysymyksiä on, että käytätkö Google analyticsiä. Ehkä noin viidellä prosentilla on se käytössä. Se on kuitenkin se ensimmäinen työkalu, jolla voisi seurata miten netissä menee ja mikä asiakkaita kiinnostaa, Muurinen toteaa.

Netin merkitys ei ole tulevaisuudessakaan vähentymässä. Jonna Muurinen ennakoi sisältömarkkinoinnin kasvavan tulevaisuudessa entisestään ja silloin laadun merkitys kasvaa.

– Hyvä sisältö houkuttelee ihmisiä. Varsinkin sosiaalisen median markkinoinnissa kilpaillaan ihmisten vapaa-ajasta. Yrityksenkin tarjoama sisältö pitäisi olla jollain tapaa asiakasta hyödyttävää ja viihdyttävää. Myös videomainonnasta tulee varmasti kova juttu, Muurinen ennakoi.