1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Coca-Colan Lappi-mainos hunajaa matkailulle

Virvoitusjuomajätti Coca-Cola kuvasi ennen joulua Rovaniemen Napapiirillä videon, joka on levinnyt laajalti sosiaalisessa mediassa. Lapin matkailu on tänä talvena saanut ennätyksellisesti näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, kertoo Rovaniemen Matkailun ja markkinoinnin toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen.

Joulupukin pajakylä Googlen Street View-palvelussa. Kuva: Google.

Youtube-palvelussa julkaistussa videossa (siirryt toiseen palveluun) lapset laskevat mäkeä, lunta satelee hiljalleen ja lämpötilan kerrotaan olevan miellyttävät -10 celsiusastetta.

Lapset työntävät lunta Joulupukin Pajakylässä olevaan punaiseen laitteeseen, jossa on kuvayhteys Singaporeen, Kaakkois-Aasiaan. Singaporessa "lumisuihkut" satavat singaporelaisten lasten päälle. Liki pariminuuttisessa videossa ehditään nähdä myös huskyvaljakko ja poro.

Coca-Cola julkaisi Youtube-videonsa 19. joulukuuta, ja kymmenen päivän aikana sitä on jaettu yli 213 000 kertaa. Lisäksi videota on jaettu esimerkiksi Twitterissä ja Facebookissa. 

Coca-Cola Suomen viestintäpäällikkö Théa Natri kertoo videon tulleen hänellekin yllätyksenä. 

– Singaporen yhtiömme on itse valinnut Suomen Lapin kuvauspaikaksi ilman Suomen maayhtiön myötävaikutusta. Olen tosi iloinen, että Suomi ja Lappi saivat näin mukavaa näkyvyyttä, Natri kertoo.

"Ainutlaatuinen tilaisuus"

Jos Rovaniemen kaupunki olisi itse tehnyt samanlaisen videon, hintalappu olisi saattanut olla jopa satojatuhansia euroja.

Rovaniemen Matkailun ja markkinoinnin toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen ei vielä osaa tarkasti sanoa, kuinka paljon ja millä tavalla some-näkyvyys tuo Rovaniemelle ja Lappiin rahavirtoja.

Hän kuitenkin arvelee, että näkyvyys voi kääntyä jopa yli miljoona euroa voitolle, jos video houkuttelee turisteja Lappiin.

– Tällaisen videon, joiden takana on noinkin suuri koneisto ja vahvat jakovälineet, merkitys on suuri. Meillä ei aiemmin ole ollut käytössä vastaavia markkinointikanavia eikä -välineitä. Tämä on lajissaan ainutlaatuinen, Kärkkäinen sanoo.

– Jäämme nyt seuraamaan, mikä tämän markkinoinnillinen ja myynnillinen arvo on.

Lapilla laaja näkyvyys sosiaalisessa mediassa

Kärkkäinen huomauttaa, että Rovaniemi ja Napapiiri ovat tänä talvena saaneet ennätysmäisen paljon näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa laajemminkin.

– Pajakylässä on kuvattu Googlen street view -kuvaus. Lisäksi jouluaattona oli todella mieluinen yllätys, kun Instagram julkaisi Joulupukin Kammarin oman kuvan, joka päätyi hurjaan maailmanlaajuiseen jakoon, Kärkkäinen sanoo.

Joulupukin Kammarin kuvaa jaettiin lyhyessä ajassa 665 000 kertaa.

Kärkkäisen mukaan yhteydenottoja on tullut esimerkiksi suoraan Joulupukin Kammariin ja muihin Pajakylän yrityksiin. Myös Rovaniemen matkailuneuvontaan on tullut palautetta.

– Määrät ovat Suomen mittakaavassa hulppeita ja matkailun näkökulmasta ennennäkemättömiä. Nämä ovat sellaisia läpimenoja, joita kaikki matkailussa havittelevat mutta harva onnistuu. Toki Rovaniemi ja Napapiiri ovat talvimatkailullisesti maailmanluokan kohteita.

Coca-Cola on jättiyritys, jolla on myös ristiriitaista mainetta. Voiko tällaisesta julkisuudesta olla mitään haittaa Lapille?

– Tässä kysymyksessä ei ole varsinainen mainos, vaan ajatuksena on lumen vieminen Singaporeen ja maailmalle sekä leikkivien lasten ilon kertominen, vaikka toki kaupalliset näkökulmat mukana ovat, Kärkkäinen muotoilee. 

Talvikausi molliodotuksia parempi

Kärkkäisen mukaan Rovaniemen talvisesonki on mennyt hyvin kun ottaa huomioon, että odotukset olivat ennakkoon hieman mollivoittoiset.

– Meille on aina tullut turisteja eri puolilta maailmaa, joten jos esimerkiksi Euroopasta ja Venäjältä tulee vähemmän väkeä, Aasia paikkaa tilannetta.

Kärkkäinen myös uskoo, että näkyvyys sosiaalisessa mediassa parantaa myös  seuraavan kauden tilannetta.