Venäläiset luottavat toisiinsa ja someen

Vuodenvaihteen venäläisiä turisteja rassaavat ruplan kehno kurssi mutta myös matkatoimistojen konkurssien synnyttämä luottamuspula. Tänä vuonna Suomeen matkustavista venäläisistä aikaisempaa isompi osa on omatoimimatkailijoita, jotka hakevat vinkkejä lomailuun sosiaalisesta mediasta.

talous
Syyslomaviikon vilskettä Peurungasta syksyltä 2014
Simo Pitkänen / Yle Keski-Suomi

Suomessa uutta vuotta vastaanottava venäläisturisti maksaa ruplan kehnon kurssin vuoksi matkastaan lähes kolme kertaa aiempaa enemmän.

Asiakkaat pelkäävät antaa rahojaan vielä pystyssä oleville matkatoimistoille.

Toimitusjohtaja Seppo Virta

Matkustamisen kalleuden lisäksi turistivirtoja Suomeen jarruttaa luottamuspula: moni Suomeen matkoja järjestänyt matkatoimisto on mennyt konkurssiin.

– Asiakkaat pelkäävät antaa rahojaan vielä pystyssä oleville matkatoimistoille. Jos toimisto kaatuu, niin asiakas menettää rahansa, Peurungan toimitusjohtaja Seppo Virta sanoo.

Kokonaan venäläiset eivät ole Suomea hylänneet, mutta aikaisempaa isompi osa vuodenvaihteen turisteista varaa matkansa itse.

Venäläiset luottavat enemmän someen kuin valmiisiin ja painettuihin mainosmateriaaleihin.

Projektipäällikkö Hanna Reini

Omatoimimatkailijoita auttaa Keski-Suomen Venäjä-projekti, joka on erityisesti panostanut sähköiseen markkinointiin: verkkosivustoon, uutiskirjeisiin ja sosiaalisen mediaan, Facebookin ja Instagramin lisäksi venäläisten omaan V Kontakteen.

– Venäläiset luottavat someen enemmän kuin valmiisiin ja painettuihin mainosmateriaaleihin. Muiden kuluttajien suosittelu on tärkeää: jos kaveri on saanut hyvän kokemuksen, sitä jaetaan eteenpäin, projektipäällikkö Hanna Reini kertoo.

Reinin mukaan sosiaalista mediaa ei ole aikaisemmin käytetty yhteismarkkinoinnin keinona.

Hotelliöiden määrä putoaa puoleen

Vuosien 2012 ja 2013 vuodenvaihteessa Keski-Suomessa lomaili 60 000 venäläisturistia. Sen jälkeen trendi on ollut laskeva: tänä vuonna määrä jää alle 50 000:een.

Viimeisimmän tiedon mukaan turisteja on tulossa noin puolet vähemmän kuin mitä on odotettu.

Toimitusjohtaja Seppo Virta

Esimerkiksi venäläisten suosiossa olleen kylpylähotelli Peurungan venäläisvieraiden määrä on suorastaan romahtamassa.

– 4500 vuorokautta on yleensä ollut venäläisten matkailijoiden määrä vuodenvaihteessa, mutta viimeisimmän tiedon mukaan nyt turisteja on tulossa noin puolet vähemmän kuin mitä on odotettu, Virta sanoo.

Peurungan varausaste vuodenvaihteen tietämillä on silti 70 prosentin hujakoilla.

– Venäläisten matkailijoiden määrän pudotusta paikkaavat kotimaan matkailijat, suomalaiset ovat varanneet kylpylälomia aikaisempaa enemmän.

Virran mukaan kotimaan matkailun suosiota kasvattaa niin tieto venäläisturistien määrän pienenemisessä kuin taantuma: silloin yleensäkin kotimaan matkailu lisääntyy.

Lumi ja laskettelu houkuttelevat

Venäläisturistit näyttävät harkitsevan entistä tarkempaan, missä he Suomen lomansa viettävät. Monia kiehtoo lumi ja laskettelu, ja ehkä juuri niiden ansiosta Laajavuoressa venäläisturistien väheneminen ei tänä vuonna näy.

Uskon, että varaustilanne tulee vielä kasvamaan.

Hotellipäällikkö Satu Lodman

– Meidän varaustilanne on suunnilleen samanlainen kuin viime vuonna. Vaikka matkatoimistoja on kaatunut, yksittäisten huonevarausten määrä on kasvanut, hotellipäällikkö Satu Lodman Rantasipi Laajavuoresta kertoo.

– Lumitilanne näyttää hyvältä ja pakkasta on, uskon, että varausten määrä tulee vielä kasvamaan, Lodman uskoo.

Entistä enemmän harkintaa

Harkinta on selvästi sana, joka kuvaa venäläisturistien lomailua tänä vuonna.

– He miettivät paitsi missä lomansa viettävät myös entistä tarkemmin, mihin he rahaa käyttävät ja paljonko, myyntineuvottelija Olga Hirvonen kylpylähotelli Peurungasta sanoo.

Venäläiset käyvät mielellään ostoksilla, mutta Hirvonen uskoo myös shoppailussa harkinnan lisääntyvän.

– Eniten harkinta varmasti näkyy palveluiden käytössä, esimerkiksi ruokaa tehdään entistä enemmän itse.

Yleensä venäläisille on tarjottu luksusta, mutta nyt tuodaan myös edullisia vaihtoehtoja esille.

Projektipäällikkö Hanna Reini

Harkinnan on huomannut myös Venäjä-projekti, joka yrittää parhaansa mukaan tarjota turisteilla yhä laajemmin vaihtoehtoja.

– Yleensä venäläisille on tarjottu luksusta, mutta nyt tuodaan myös edullisia lomailuvaihtoehtoja esille, Reini kertoo.

Viime elokuussa Jyväskylässä vieraili väkeä Pietarin matkatoimistoista. Vaikka vierailun jälkeen useita alueen matkatoimistoista meni konkurssiin, Reinin mielestä vierailun järjestäminen ei mennyt hukkaan.

– Matkatoimistojen määrä Pietarissa on ihan valtava edelleen. Vaikka omatoimimatkailu on varmasti lisääntymässä, venäläiset arvostavat edelleen suoria kontakteja ja kasvotusten käytävää vuoropuhelua.

Seppo Virtaa, Olga Hirvosta, Satu Lodmania ja Hanna Reiniä haastatteli Leena Petman.