"Aina artistit tulevat hyvin tienaamaan" – Spotify ei ole musiikkimanagerin mielestä uhka artistille

Levymyynnin lasku suoratoistopalveluiden yleistyttyä vaikuttaa koko alan kannattavuuteen, mutta köyhiä eivät menestyneet artistit ole. Radion merkitys uusien artistien esittelyssä on ehdoton ykkönen.

musiikki
Satunnaisen Sibeliuksen ystävän leuka on saattanut loksahtaa, kun Spotify on varoittanut suomalaisille rakkaan Finlandina paheellisesta sisällöstä.
Vesa Winberg / Yle

Musiikin suoratoistopalvelut, kuten Spotify ja Pandora tarjoavat loputtoman valikoiman musiikkia käyttäjälle – ja vielä ilmaiseksi. Ei olekaan ihme, että suoratoistopalveluiden myötä levymyynti on romahtanut. Viihde- ja musiikkialan vaikuttaja, muun muassa levy-yhtiössä ja artistien managerina toiminut Lasse Norres uskookin, että innokkaimpia cd-levyjen keräilijöitä lukuunottamatta koko maailma siirtyy suoratoistopalveluihin.

– Samalla tavalla, kun olemme nähneet lp-levyjen ja c-kasettien häviävän markkinoilta, niin myös cd-levyt katoavat.

Kokonaan cd-levyjen arvoa ei ole Norreksen mukaan kuitenkaan menetetty. Hän muistuttaa, että niin kauan kuin levysoittimia on olemassa, niin kauan niitä ostetaan jonkun verran. Rikastumaan niillä ei kuitenkaan tulevaisuudessa pääse.

– Tulevaisuuden sukupolvet eivät tule mitään cd-levyjä kymmenien vuosien päästä ostamaan. Ei niiden valmistuksella ole mitään taloudellista merkitystä alalle.

Artisteista harvemmin monimiljonäärejä

Musiikin siirtyminen internetiin näkyy myös taiteilijoiden lompakoissa. Monet asrtistit ovatkin kritisoineet suoratoistopalveluiden korvauksien suuruutta.

– Suoratoistopalveluissa korvaukset eivät missään nimessä ole samaa luokkaa kuin cd-levymyynnissä. Siinä liikkui enemmän rahaa, Norres toteaa.

Rahaa ei enää tule ovista ja ikkunoista, ja sen eteen joutuu tekemään oikeasti töitä.

Lasse Norres

Jotkut artistit, kuten Taylor Swift ja Garth Brooks, ovat vastanneet heikkoihin tuottoihin vetämällä tuotantonsa pois suoratoistopalveluista. Onko levymyynnin romahduksen jälkeen kuitenkaan kannattavaa taistella digitaalista musiikkia tarjoavia palveluita vastaan? Lasse Norreksen mukaan kannattaa.

– Kysymys on enemmän siitä, mihin tähtää. Jos artisti on ennen tienannut 10 000 euroa kuukaudessa, ja nyt tienaa 5 000 euroa kuukaudessa, tapahtuuhan siinä huomattava lasku.

Leipäjonossa tuskin suosituimpia artisteja tulee tapaamaan.

– Huonotuloisia menestyneimmistä artisteista ei tule koskaan. Aina he tulevat hyvin tienaamaan, mutta multimiljonäärejä heistä ei ehkä enää tule.

Monet aiemmin levymyynnin kärjessä keikkuneet artistit ovatkin joutuneet lähtemään tien päälle konserttikiertueille kompensoimaan levymyynnin ja tekijänoikeustulojen pienenemistä.

Levy-yhtiöt kärsivät

Musiikkibisneksen nousun aikoihin vuodesta toiseen suosion harjalla ratsastavat supertähdet olivat yleisiä. Nykyään taiteilijoiden suosion elinkaari on lyhyempi adjektiivi tarjonnan myötä. Tämä asettaa paineita myös levy-yhtiöille.

– Levy-yhtiöt joutuvat lanseeraamaan jatkuvasti uutta. Uusien artistien markkinointiin joudutaan satsaamaan hillittömiä summia.

Artistin ensimmäisen levyn kannattavuus on aina pienempi kuin seuraavissa, mikä johtuu massiivisista markkinointikuluista. Jatkuvasti uusien tähdenlentojen markkinointi sekä heikentynyt levynmyynti onkin asettanut levy-yhtiöt ahtaalle.

– Rahaa ei enää tule ovista ja ikkunoista, ja sen eteen joutuu tekemään oikeasti töitä. Levy-yhtiöiden kannattavuus on laskenut, ja he joutuvat usein tinkimään kuluistaan, Norres selittää.

Radio uusien artistien ponnahduslautana

Uusien taiteilijoiden tulvassa erottautuminen on hankalaa. Musiikki- ja viihdealan ammattilainen painottaakin radion merkitystä aloittelevalle artistille.

Artistin täytyy saada kappaleensa soimaan radioon.

Lasse Norres

– Kyllä artistin täytyy saada kappaleensa soimaan radioon. Ei televisionkaan merkitystä voi vähätellä, mutta radio on edelleen ylivoimaisesti merkittävin musiikin lähde, Norres kertoo.

Myös radion tavoittavuus on kuitenkin Norreksen mukaan heikentynyt, sillä tarjonta on siinäkin lisääntynyt.

– Ennen vanhaan yhdellä radiokanavalla pystyi tavoittamaan mielettömiä määriä ihmisiä samalla kertaa. Nykyään jokaisella radiokanavalla on oma musiikkiprofiilinsa, ja ihmiset kuuntelevat vähän sitä ja vähän tuota. Yhdestä kappaleesta ei tule välttämättä niin suosittua kuin aiemmin.

Jutun kirjoittaja on toimittajaharjoittelijana Yle Etelä-Karjalan toimituksessa.