Lakimuutos toi Olville satojentuhansien teippausurakan – myös lentoaseman jättitölkit saavat lähteä

Iisalmelainen panimoyhtiö joutuu uusimaan yli 30 rekka-auton mainosteippaukset alkoholimainonnan uusien rajoitusten vuoksi. Muutokset maksavat yhtiölle arviolta muutamia satoja tuhansia euroja.

talous
Olvin lonkeromainoksia Kuopion lentoasemalla
Toni Pitkänen / Yle

Vuodenvaihteessa voimaan astuvat alkoholimainonnan uudet rajoitukset tuovat panimo- ja juomayhtiö Olville arviolta muutamien satojen tuhansien eurojen lisäkulut. Merkittävin menoerä on yli 30 rekka-auton mainosteippausten uusiminen, koska panimoyhtiöiden on poistettava kulkuneuvoistaan mietojen alkoholijuomien mainokset.

Olvin olut- ja lonkeromainokset katoavat myös Kuopion lentoasemalta. Tilalle tulee kolmeksi kuukaudeksi yhtiön virvoitusjuomamainoksia; tämän jälkeen Olvi luopuu lentoaseman mainospaikoista kokonaan.

Yhtiön markkinointijohtaja Olli Heikkilä sanoo, että rekkojen teippaukset ovat vasta alkamassa, joten olutmainoksilla koristeltuja rekkoja nähdään todennäköisesti jonkin aikaa liikenteessä vielä ensi vuonnakin.

Heikkilän mukaan urakkaa ei ole ehditty vielä tehdä, koska lopullinen tieto olutrekkojen mainoskiellosta tuli vasta seitsemän viikkoa sitten, kun lupa- ja valvontavirasto Valvira julkaisi uudet ohjeet alkoholimainnonnasta. Olvi pyysi Valviralta jatkoaikaa mainosten poistamiseen, mutta lupaa ei herunut.

Ei sanktioita alkuvaiheessa

Valvira ei kuitenkaan aio alkuvaiheessa jakaa yhtöille sanktioita, vaikka olutmainoksilla varustettuja rekkoja näkyisi liikenteessä vielä vuodenvaihteen jälkeenkin. Virasto aikoo puuttua asiaan vasta, jos ilmi tulee tapauksia, jossa lakia jätetään noudattamatta tietoisesti muutoskehotuksista huolimatta.

Mainontakielto vaikuuttaa myös siihen, että alkoholijuomia myyvien juomayhtiöiden tai ravintoloiden on poistettava hallinnoimiltaan sosiaalisen median sivustoilta alkoholijuomia kehuvat kommentit ja kuluttajien lähettämät kuvat juomista. Tämä vaikuttaa esimerkiksi Olvin hallinnoimiin Facebook-sivustoihin.

– Alkuvaiheessa poistamme mahdolliset kommentit ja kuvat itse ja tarkkailemme, kuinka paljon tästä aiheutuu lisätyötä, kertoo markkinointijohtaja Heikkilä.