Akku aiheuttaa eniten ongelmia pakkasella – "Autolla pitää ajaa eikä seisottaa pihalla"

Talven kovat pakkaset vaikuttavat muun muassa autojen toimintakykyihin ja autokorjaamoilla riittää kiirettä heti ensimmäisten pakkasten jälkeen. Usein auton akku väsähtää kylmällä säällä.

liikenne
Autot nosturin päällä autokorjaamolla.
Useat korjaamot täyttyvät autoista kovilla pakkasilla.Risto Koskinen / Yle

Suomessa on mitattu tänä talvena reilusti yli 30 asteen pakkasia. Kovat pakkaset vaikuttavat muun muassa autojen toimintakykyihin ja näin pakkasten myötä autokorjaamoiden kiire lisääntyy entisestään.

Esimerkiksi kemiläinen autokorjaamoyrittäjä Raimo Tunkkari kertoo, että vielä syksyllä autoihin tehdään niin sanottuja pakkoremontteja ja töitä on normitahtiin, mutta heti ensimmäisten pakkasten tultua puhelimet alkavat soida ja kiirettä riittää ihan eri tahtiin.

Takamusta lämmitetään molemmin puolin vaikka vänkärin paikalla ei olisi edes istujaa.

Raimo Tunkkari

– Pakkasella on hyvin yleistä, että autosta loppuu sähkö. Eli auto ei starttaa tai starttaa hyvin heikosti. Sitten ihmetellään kun auto käy, mutta kuitenkin siellä palaa huomattava määrä häiriövaloja. Usein se johtuu siitä, että akun napajännite on käynyt hyvin alhaalla.

Tunkkarin mukaan nykyautoissa on suhteellisen pienet akut vaikka auto tarvitsee runsaasti virtaa kun sähkölaitteita on paljon. Esimerkiksi polttoainekäyttöiset lisälämmittimet ovat sähkösyöppöjä, Tunkkari toteaa.

– Myös penkinlämmittimet ja taka- ja etulasin lämmittimet vievät paljon sähköä. Usein ajetaan lyhyttä matkaa ja aina on puhallin täysillä ja takamusta lämmitetään molemmin puolin vaikka vänkärin paikalla ei olisi edes istujaa. Ja sitten ihmetellään kun auto lähtee käyntiin vain huonommin ja huonommin.

Akun vointia voi parantaa

Autoilijan ei tarvitse jäädä palelemaan kovillakaan pakkasilla vaan auton ja akun hyvinvointiin voi vaikuttaa muutamallakin keinolla.

– Autoon voi asentaa ylläpitolaturin. Laturi saadaan kytkettyä samaan järjestelmään lokilämmittimen kanssa ja aina kun auto on lämmittimisessä niin akku lataantuu samalla.

Toinen keino on ajaa tarpeeksi. Tunkkarin mukaan ihmiset ajavat usein lyhyitä matkoja ja akku ei kerkeä latautua tarpeeksi.

– Ajetaan esimerkisi laitakaupungilta sairalaan tai ostoksille viisi kertaa viikossa ja viikonloppuna auto ei sitten meinaa käynnistyä, kun akku ei ole latautunut tarpeeksi lyhyillä matkoilla. Kannattaakin ajaa hieman pitempi matka vaikka kerran viikossa niin akku latautuu kunnolla. Eli autolla pitää ajaa eikä vain seisottaa sitä pihalla,Tunkkari hymyilee.