Kännykkävuosi 2014: Lumiat asemoituivat alempaan hintaluokkaan

Puhelinkaupoissa ounastellaan, että Sony soluttautuu suosituimpien joukkoon valtaamaan kännykkämarkkinaa.

talous
Älypuhelimia esillä
Julian Stratenschulte / EPA

Nokia-puhelimet näyttäisivät viime vuonna asemoituneen suomalaisessakin kännykkäkaupassa alemman hintaluokan älypuhelimiksi. Suurimpien operaattorien myyntilistoilla esiintyvät enimmäkseen Samsung ja Apple. Eteläkorealaisvalmistaja Samsungin valttina puhelinmarkkinoilla ovat eri hintaluokkien mallit.

– (Nokian) Lumiat ovat edelleen vahvoja alle keskihintaisten puhelinten joukossa, mutta ylemmässä hintaluokassa jyräävät androidit ja Applen puhelimet, sanoo Elisa tiedotteessa.

Nimenomaan entistä kyvykkäämmät laitteet lisäsivät myyntiä, kun taas edullisten peruspuhelinten kysyntä laski huomattavasti. Täysin selkeä muutos näkyi lapsille hankittavissa puhelimissa: ensipuhelimiksikin hankittiin älylaitteita, koska varteenotettavia peruspuhelimia ei enää juuri ole saatavilla, kuvailee DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

Toinen viime vuoden trendi oli työ-Samsung tai työ-Apple.

– En sanoisi että Lumia olisi missään tapauksessa marginaalissa, mutta työkäytössä määrä taittui, sanoo DNA:n Aavikko.

Kiinnostavatko pikkutabletit?

Vuoden viiden myydyimmän puhelimen listat ovat jokseenkin erilaiset Elisalla ja Soneralla, mikä kielii saatavilla olevien vaihtoehtojen runsaudesta. Kummankin kärkiviisikkoon ylsivät Apple iPhone 5S ja Samsung Galaxy Trend+. Puhelimilla on hintaeroa useita satoja euroja. DNA ei ole julkaissut koko vuoden myyntilistaa, eivätkä yhtiöt paljasta myynnin kappalemääriä.

Joulumyynnissä kolme tavallisinta merkkiä hallitsivat DNA:n, Soneran ja Elisan myyntitilastojen kärkikymmenikköä. Ainoa suurten ulkopuolinen joulukuun listalla oli Sonyn malli Xperia Z3 Compact. DNA arvioi, että japanilainen Sony näkyy vastaisuudessa listalla useammin.

Tänä vuonna suuressa kuvassa näkyy kaksi trendiä: 4G ja pikkutabletit, epäilee DNA:n toimitusjohtaja Sami Aavikko.

– Päivitetään 4G-puhelimiin, joilla käyttö on joustavampaa ja yhteydet parempia, Aavikko ennustaa.

Operaattorit kertovatkin huimasta kasvusta mobiilidatan käytössä. Elisalla yli 50-vuotiaiden käyttämä datamäärä noin kaksinkertaistui vuodessa. Nuorten mobiilisurffailu on omaa luokkaansa – DNA:n selvityksessä 18–24-vuotiaat käyttävät mobiilidataa noin 350 prosenttia enemmän kuin 55–64-vuotiaat.

Tablettimarkkinoilla perheet ovat Aavikon mukaan ostaneet yhteiseksi isompia, kymmentuumaisia taulutietokoneita. Nähtäväksi jää, intoutuvatko kuluttajat hankkimaan omaan taskuun sopivia minimalleja.