Itse vaihdettu akku saattaa aiheuttaa hylkäämisen katsastuksessa

Sammutusautomatiikka ja muut elektroniset vempeleet vaativat akulta paljon. Akun loppuminen tai vaihtaminen aiheuttaa myös vikavaloja ja -koodeja.

liikenne
Auton käynnistystä apukaapeleilla.
YLE / Lahti

Akun vaihdon hinta saattaa yllättää uudehkolla autolla ajelevan. Varsinkin sammutusautomatiikalla varustetun auton akulle voi tulla hintaa satoja euroja. Sammutusautomatiikka tarkoittaa sitä, että moottori sammuu auton seistessä ja käynnistyy automaattisesti, kun matka taas jatkuu.

Hintaero vanhempiin autoihin on melkoinen, koska perinteisen lyijyakun saa halvimmillaan muutamalla kympillä.

Sammutusautomatiikalla ja nykyaikaisella elektroniikalla varustetun auton akku vaatii todennäköisesti myös käynnin huollossa.

– Joillekin autoille pitää vielä kertoa, että akku on vaihdettu uuteen, sanoo turkulaisen Muhkurin autohuollon toimitusjohtaja Kristian Lång.

Joillekin autoille pitää vielä kertoa, että akku on vaihdettu uuteen.

Kristian Lång

Hintaan vaikuttaa muun muassa se, käykö autoon perinteinen lyijyakku vai vaatiiko auton elektroniikka nykyaikaisemman akun. Joissakin autoissa sammutusautomatiikka toimii kahdella akulla, joista isomman pääakun vaihto on yleensä kalliimpi.

Akun vaihto tai tyhjeneminen aiheuttaa auton elektroniikkaan monia vikakoodeja ja -valoja. Kannattaa myös muistaa, että esimerkiksi kuittaamaton ABS-jarrujen tai turvatyynyn vikavalo aiheuttaa hylkäämisen katsastuksessa.

– Jotkut tekee niin, että vaihtavat akun itse ja käyvät meillä kuittauttamassa elektroniikan. Sitä ei ole kuitenkaan suunniteltu käyttäjän vaihdettavaksi, sanoo työnjohtaja Jeff Palmroth Turun Vehosta.

Soittokierros Turun alueen autohuoltoihin kertoo, että vaihdon hintahaitari on laaja. Esimerkiksi kaksiakkuisen Mersun pääakun vaihto maksaa töineen noin 450 euroa. Sammutusautomatiikalla varustetun yksiakkuisen Fiat 500:en akun vaihto maksaa noin 160 euroa.