Kenkäkauppiaaksi verkko edellä

Oululainen Sanna Määttä lähti kenkäkauppiaaksi verkko edellä. Verkkokaupalla voi testata liikeideaansa perinteistä myymälää kevyemmällä otteella. Toisaalta kilpailu netissä on kovaa, sillä vastassa ovat globaalit markkinat. Oululainen kenkäkauppias avaa nettikaupan rinnalle tänä keväänä myös kivijalkamyymälän.

Kotimaa
Sanna Määttä
Näyttävät kengät ovat aina in, sanoo yrittäjä Sanna Määttä. Yle / Antti Pylväs

Kaikki alkoi Sanna Määtän intohimosta kauniisiin kenkiin.

– Halusin kenkiä nopealla aikataululla verkkokaupasta ja nimenomaan Suomesta. Siitä lähti ajatus, että miksipä se ei voisi olla minun oma yritykseni ja perustimme mieheni kanssa perheyrityksen, KipKop -kenkäkaupan yrittäjä Sanna Määttä kertoo.

Verkkokaupassa voi testata liikeideaansa perinteistä myymälää kevyemmällä otteella. Toisaalta kilpailu verkossa on kovaa, sillä vastassa ovat globaalit markkinat.

– Meidän valttimme on nopea toimitus ja tiuhaan tahtiin muuttuvat mallistot. Lisäksi sovitan itse jokikisen kengän ja teen kengistä mahdollisimman tarkan kuvauksen nettisivuille. Asiakaslähtöinen palvelu on kaiken lähtökohta, Määttä sanoo.

Nöyränä täytyy olla

Nettikaupan perustaminen on ollut opettavaista.

– Kaikesta on opittu ja nöyränä täytyy liike-elämässä olla, sillä kilpailijoita on paljon. Välillä on ollut takkuista ja välillä iloista.

Joillakin liikkeillä myymälä on tila, jossa tuotteet ovat nähtävillä. Kauppa käydään kuitenkin verkossa.

Oula Järvinen

Määttä toimii itse kenkien maahantuojana. Kenkiä hankitaan Yhdysvalloista, Saksasta ja Englannista. Jalkineiden lisäksi valikoimiin on tullut myös sukkia, laukkuja ja asusteita.

Kaupan liiton digiasiantuntija Oula Järvinen sanoo, että hintojen läpinäkyvyys ja hintavertailun helppous on muuttanut kaupankäyntiä.

– Yksittäisen tuotteen kate on pienentynyt. Usein parempi kate tuleekin oheistuotteista, Järvinen sanoo.

Erilaiset myyntikanavat tukevat toisiaan

Järvinen sanoo, että yritysten perustamisessa näkyy monenlaista suuntausta. Osa perustaa ensin nettikaupan ja vasta myöhemmin kivijalkamyymälän.

– Tällä hetkellä mennään siihen, että eri myyntikanavat palvelevat toisiaan. Joillakin liikkeillä myymälä on tila, jossa tuotteet ovat nähtävillä. Kauppa käydään kuitenkin verkossa, Järvinen sanoo.

Harrastuksesta tuli työ

Verkkokaupalla yritystoiminnan aloittanut Sanna Määttä avaa keväällä kivijalkamyymälän.

– Valikoima on sama kuin nettikaupassa. Suunnitelmissa on pitää muun muassa naisteniltoja.

Tällä hetkellä harrastuksesta alkaneesta kenkäkaupasta on tullut Määtälle työ. Myymälän avaamisen myötä on tarkoitus palkata myös useampia työntekijöitä.