1. yle.fi
  2. Uutiset

OP varoittaa huijareiden käyttävän palvelunestohyökkäystä hyväkseen

Pankki ei koskaan kysele asiakkaiden salasanoja puhelimella, sähköpostilla tai sosiaalisessa mediassa.

Kotimaan uutiset
Osuuspankin logoja pankin konttorin ulkopuolella Helsingissä 2. tammikuuta 2015.
Markku Ulander / Lehtikuva

Finanssikonserni OP varoittaa asiakkaitaan salasanojen ja käyttäjätunnusten kalastelusta palvelunestohyökkäysten verukkeella. Pankin mukaan hyökkäykset ovat herättäneet paljon huhuja ja huolta, mitä pitkäkyntiset voivat käyttää hyväkseen.

OP muistuttaa, että pankki tai viranomaiset eivät koskaan ota yhteyttä sähköpostitse, puhelimitse tai sosiaalisen median kautta ja tiedustele asiakkaan verkkopankkitunnuksia, kortin tietoja tai henkilötunnusta.

Pankki kehottaa asiakkaitaan pysymään tarkkana, sillä huijausviestit yritetään naamioida virallisiksi ja kalastelusähköpostit saattavat näyttää siltä, kuin ne olisi lähetetty tutusta ja turvallisesta lähteestä.

Osuuspankin lisäksi Nordean verkkopankki on viime päivinä ollut palvelunestohyökkäysten kohteena.

Lue seuraavaksi