OP-Pohjolan verkkopankin ongelmat ehkä tältä erää ohi

Nordean mukaan perjantainen palvelunestohyökkäys jäi päivän mittaiseksi, kun taas Danske Bankin mukaan sen ongelmissa ei ollut viitteitä ulkopuolisesta hyökkäyksestä.

Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Pankki- ja vakuutusryhmä OP-Pohjolaan kohdistunut palvelunestohyökkäys näyttää päättyneen. Iskut verkkopankkiin jatkuivat uudenvuodenaatosta lähtien maanantaihin asti.

Myös maksukorttien käytössä oli ongelmia uudenvuodenaattona, mutta sen jälkeen kortit ovat toimineet normaalisti, sanoo Mikael Salonaho, OP-Pohjolan tietojärjestelmistä vastaavan Tiedon riskienhallintajohtaja.

– Juuri saamani tiedon mukaan viime yö on ollut rauhallinen. Hyökkäyksiä ei ole näkynyt, Salonaho kertoi tiistaiaamuna.

Viime päivinä ongelmia on esiintynyt lähinnä OP-Pohjolan niillä asiakkailla, jotka ovat Suomen ulkopuolella.

– Verkkopalvelut toimivat kotimaassa normaalisti. Ulkomaan liikenteessä on tiettyjä suodatuksia päällä, ja siellä saattaa joitakin häiriöitä olla. Niitä laitetaan sitä mukaa kuntoon, jos niitä vielä havaitaan.

Nuo suodatukset on pantu riskienhallintajohtajan mukaan OP-Pohjolassa toimeen nimenomaan siksi, että kotimaan asiakkaille voitaisiin nyt taata sujuvat palvelut.

Nordeasta puolestaan kerrotaan, että viime perjantainen palvelunestohyökkäys jäi päivän mittaiseksi.

Myös Danske Bankin verkkopankissa ilmeni maanantaina tekninen häiriö. Pankin mukaan siinä ei ollut viitteitä palvelunestohyökkäyksestä.