Turvapuhelin hälyttää 150 000 kertaa vuodessa

Vanhuksilla ja vammaisilla käytössä olevat turvapuhelimet helpottavat kotona asumista. Vuosittain muutamat omaiset ovat huolissaan turvapuhelimen toimimattomuudesta. Vikailmoituksia tulee kuitenkin hyvin vähän suhteutettuna koko hälytysmäärään.

Kotimaa
CareWin-turvapuhelin järjestelmä on tarkoitettu kotona asuvien vanhusten- ja vammaisten käyttöön.
Sanna Kähkönen / Yle

Lähes koko Kainuussa toimiva turvapuhelinjärjestelmä on tarkoitettu kotona asuvien vanhusten ja vammaisten käyttöön. Järjestelmään liitettyjä laitteita on maakunnassa tällä hetkellä noin 1 050. Järjestelmä otettiin käyttöön Kainuun maakunta -kuntayhtymän perustamisen yhteydessä vuonna 2007.

Kainuussa käytössä on CareWin-järjestelmä, mutta Suomessa on käytössä muitakin vastaavanlaisia järjestelmiä.

– Vuosittain järjestelmään tulee hälytyksiä noin 150 000, ja kaikkiaan tähänastisten hälytysten määrä lähentelee yhteensä jo 1,5 miljoonaa, kertoo järjestelmävastaava Teuvo Kaikkonen.

Teuvo Kaikkonen kertoo hoitavansa työssään muun muassa turvapuhelinjärjestelmän koulutuksen ja huoltamisen. Osan vikailmoituksista hän käy korjaamassa itse.

Siihen nähden kuinka paljon hälytyksiä tulee, niin vikailmoitusten määrä on hyvin pieni.

Teuvo Kaikkonen

– On tapauksia, joissa omaiset tai kotihoito ottavat yhteyttä ja mainitsevat, että hälytys ei mene läpi. Siihen nähden kuinka paljon hälytyksiä tulee, niin vikailmoitusten määrä on hyvin pieni. Sanoisin, että niitä on tullut muutamia, hän jatkaa.

Turvapuhelin testataan asentamisen yhteydessä. Kokonaisuus pitää sisällään laitevalmistajat, järjestelmät, sovittimet, operattorit ja mobiililiittymät.

– Kainuussa kolme neljäsosaa on perinteisessä lankaliittymässä ja reilut 200 GSM-sovittimessa. Uusia sovittimia tulee vuosittain, ja yksi syy toimimattomuuteen voi olla vanhentunut sovitin.