Karoliina kuntoon, osa 1: kuntoremppa vaatii sitoutumista

Ammattilaisen mukaan elämäntapojen muuttaminen vaatii töitä, sitoutumista ja säännöllisyyttä. Kuulostaa helpolta, mutta onko se sitä? Siitä ottaa selvää Yle Perämeren toimittaja Karoliina Haapakoski, joka aloittaa elämäntaparemontin. Karoliinan kolmen kuukauden pituista kunnonkohotusta seurataan säännöllisesti.

kuntoliikunta
kehonkoostumismittaus, kuntosali, kuntoremontti
Karoliina Haapakoski / Yle

Ihmiset tekevät mitä erilaisempia uudenvuodenlupauksia. Kuka lopettaa tupakanpolton, kuka taas aloittaa karkkilakon. Yhä useammin uudenvuodenlupaukset liittyvät omaan terveyteen ja hyvinvointiin. Niin minullakin. Päätin aloittaa kolmen kuukauden pituisen kuntoremontin.

Tavoitteenani ei ole pudottaa painoa, vaan saada kiinteämpi vartalo. Kunhan pääsisi eroon vyötärön ylimääräisistä makkaroista, saisi paremman kunnon ja lihaksikkaamman kropan.

Järkevä tapa aloittaa kuntoremontti on tehdä kehonkoostumusmittaus.

– Silloin ei tarvitse olettaa eikä arvailla mitään, vaan saadaan numeraalista faktaa asioista ja tulosten pohjalta voidaan suunnitella jatko, Bodycenterin henkilöstöpäällikkö JP Pulkkinen kertoo.

Hyvät lähtökohdat

Mittauksessa saa tiedot muun muassa painoindeksistä, pehmytkudosmassasta, rasvattomasta painosta ja kehon nesteistä, joista sitten kokonaispaino koostuu.

Kehonkoostumismittaus
Mittauksen tulokset eivät olleet aivan mahdottoman huonot.Karoliina Haapakoski / Yle

Mittauksen mukaan minulla ei vielä ole varsinaista hätää kehoni kunnon suhteen.

– Lähes kaikki kohdat ovat viitearvojen sisällä, vyötärö-lantio suhde on hieman yli viitearvojen, JP tulkitsee tuloksia.

Tulokseni olivat siis suhteellisen hyviä, niistä on hyvä ponnistaa kohti tavoitettani. Mutta tavoitteisiin pääseminen tarkoittaa hikeaä ja tahdonvoimaa.

– Se vaatii töitä. Se on kaikista tärkein juttu. Monella on unelmia ja haaveita omasta ulkomuodosta ja näöstä. Ristiriita tulee usein siitä, että tekemisen tapa ei vastaa unelmaa, personal trainerina toimiva Pulkkinen kuvaa.

Säännöllisyys kunniaan

Tsemppaavaa on, että välitavoitteita voidaan saavuttaa JP:n mukaan jo melko lyhyessäkin ajassa.

– Se kannustaa, kun huomaa kuinka lyhyessä ajassa voidaan tehdä isoja asioita. Uskon, että sinäkin tulet tämän projektin aikana sen huomaamaan, Pulkkinen sanoo.

Personal trainerin puheista mieleeni iskostuu, että tavoitteeseen pääseminen vaatii sitoutumista ja säännöllisyyttä. Lisäksi minulle pitää laatia ravinto-ja liikuntasuunnitelma.

– Ei se vaikeaa ole, JP valaa uskoa.

Ruuasta pitää nauttia

Tärkeimmät asiat ravintosuunnitelmassa ovat säännöllisyys ja se, että ruokailujen väli ei saa venyä yli neljän tunnin. Lisäksi ateriat ovat samanarvoisia toisiinsa nähden.

Pulkkinen tähdentää, että kysymys ei ole asketismista, vaan ruuasta pitää nauttia ja myös itse syömiseen tulee varata aikaa. Kysymys ei ole tähtitieteestä, vaan hyvin yksinkertaisista asioista.

– Ei ole olemassa taikatemppuja, vaan elimistö pitää suostutella ja opettaa toimimaan tietyllä tavalla. Se tekee kaiken, minkä haluat, mutta sen pitää tajuta se haluamasi.

Uusi elämäni lähtee siis käyntiin noudattamalla laadittua ravintosuunnitelmaa ja alkamalla liikkua päivittäin 45 minuuttia. Liikunnan laadulla ei ole merkitystä, kunhan likkuu. Kun olen noudattanut suunnitelmaa tietyn ajan, alkavat salitreenit.