"Raha ei riitä siihen, että jokaisen lumisateen alkaessa syöksyttäisiin tien päälle"

Aina lumiaura ei starttaa, vaikka lunta olisi tullut jo suositeltava kolmen sentin määrä. Esimerkiksi Kajaanissa harkitaan, kannattaako odottaa sateen loppua, vaikka se tarkoittaisikin huonokuntoista katua joksikin aikaa.

Kotimaa
YLE Etelä-Karjala

Sään nopeat vaihtelut vesikeleistä pakkasiin ja lumisateisiin ovat laittaneet katujen kunnossapitäjät koville. Esimerkiksi Kajaanissa parin päivän sisällä satanutta lunta siivotaan kaduilta vielä ensi viikkoon saakka, arvioi kaupungininsinööri Matti Nousiainen.

– Määrätyllä tavalla talvi yllättää aina. Yritämme pitää kiinni Kuntaliiton suosituksista ja pitää katuverkoston niin hyvässä kunnossa kuin vain mahdollista. Joka talvi tulee kuitenkin 3–4 kertaa sellaiset kelit, että suosituksista joudutaan joustamaan. Ensi viikolla tilanteen pitäisi olla taas normaali.

Kuntaliiton suositus on, että kunnossapitokalusto lähtee liikkeelle ykkösluokan kaduille ja teille, kun lunta tulee kolme senttiä. Kakkosluokan tiestölle mennään, kun lunta tulee viisi senttiä.

– Ykkösluokka on pääkatuja, joilla julkinen liikenne liikkuu. Kakkosluokka on sitä pienempää ja kolmosluokka käsittää lähinnä katuja, joilla on vain tonteille ajoa. Samalla kaavalla yritetään pitää huolta urista ja polanteista. Aina ei onnistuta heti, mutta ajan kanssa päästään tavoitteeseen, sanoo Nousiainen.

Hidasteina kilometrit, raha ja lomat

Kajaanin kaupungissa on kaikkiaan 180 kilometriä ylläpidettävää katuverkkoa. Vaikka kalustoa on hyvin käytössä, kaikkea ei voi Matti Nousiaisen mukaan hoitaa.

– Meillä on kaksi tieauraa, kahdeksan kuorma-autoa ja kaksi pyöräkuormaajaa. Lisäksi apuna on yksityisiä yrittäjiä. Raha ei kuitenkaan riitä siihen, että jokaisen lumisateen alkaessa syöksyttäisiin tien päälle. Tämä on jatkuvaa taiteilua sen kanssa, annetaanko lumen sataa ja hoidetaan kaikki kerralla vai ollaanko koko ajan menossa.

Vuodenvaihteen ja loppiaisen aikoihin tilanteeseen toi lisämausteensa myös työntekijöiden lomat.

Kaupunki kantaa vastuunsa, se on selvä. Mikäli kolhun syyksi todetaan kadun liian heikko kunto, korvauksista sovitaan.

Matti Nousiainen

– Lomallakin on oltava, ja nyt ne osuivat tähän saumaan. Nyt tehdään töitä sen, mikä rahkeista irtoaa.

Korvauksiakin on jouduttu pohtimaan

Urat, polanteet ja röykkelikkö aiheuttavat joka talvi 1–3 tieltä ajoa tai kolaria. Matti Nousiaisen mukaan tilanteet pohditaan ja tutkitaan tapaus kerrallaan.

– Kaupunki kantaa vastuunsa, se on selvä. Mikäli kolhun syyksi todetaan kadun liian heikko kunto, korvauksista sovitaan. Oikeuteen saakka asiat harvoin menevät, vaan asiat pyritään hoitamaan vakuutusten kautta. Ei kajaanilaisten kanssa näistä yleensä riitelemään joudu.

Nousiainen kiittelee myös sitä, että kaupungin ja asukkaiden työnjako toimii.

– Kaupunki hoitaa kadut ja kevyenliikenteenväylät, tonttien omistajat ja vuokralaiset puolestaan huolehtivat tontin kohdalla olevasta jalkakäytävästä.