Bussiyhtiö kaipaa lisää kuskeja – nuoret tarttuvat mieluummin rekan rattiin

Linja-autokonserni Koiviston Auto kaipaa lisää bussikuskeja. Työvoimapula kolkuttelee ovelle kun moni kokenut kuski lähestyy eläkeikää. Tulijoita on onneksi, mutta nuoria kiinnostaa tällä hetkellä enemmän rekan kuin bussin ajaminen.

Kotimaa
Linja-auton kuljettaja opiskelija Viljami Riihijärvi
Niko Rönkkö / Yle

Lahtelainen Viljami Riihijärvi valmistuu tänä keväänä linja-autonkuljettajaksi Koulutuskeskus Salpauksesta Lahdesta. Toisin kuin suurin osa opiskelutovereista, hän valitsi henkilöliikenteen tavaran sijasta.

– Pidän asiakaspalvelusta ja tämä on monipuolista työtä. Voi ajaa tilaus- tai kaupunkiliikennettä.

Aikuiskoulutuksessa linja-auton kuljettajaksi ei tarvitse houkutella, mutta nuorissa suurin suuri valitsee mieluummin rekan ratin. Salpauksen auto- ja logistiikka-alan opetusalapäällikkö Ari Taipale arvelee, että nuorilla on vääriä ennakkoluuloja bussikuskin ammatista.

– Työ on siistiä ja palkassakaan ei ole eroa yhdistelmä-ajoneuvoa ajavien kollegoiden kanssa. Linja-autoyhtiöt ovat myös useimmiten luotettavia palkanmaksajia, tavaraliikenteessä puolella on enemmän epäselvyyksiä, Taipale muistuttaa.

Linja-autoyhtiöissä on noussut huoli kuljettajatilanteesta. Esimerkiksi Koiviston Autossa moni kokenut kuski on jäämässä eläkkeelle lähivuosina ja uusia työntekijöitä on etsitty kiihtyvällä tahdilla pari viime vuotta.

– Sijaisia tarvittaisiin talven lomaviikoille ja ensi kesäksi, mutta palkkaamme jatkuvasti lisää kuljettajia myös vakituisiin työsuhteisiin, kertoo Koiviston Auton toimitusjohtaja Mikko Markkula.

Työtä riittää - koulutusta kaivataan lisää

Noususuhdanteen aikana bussin ajaminen ei kiinnosta kun teollisuudessa ja rakennuksilla riittää töitä, mutta laskusuhdanteessa alalle on taas tulijoita. Koulutukset vetävät tasaisesti ja hakijoita on enemmän kuiin paikkoja, mutta työntaja toivoo enemmän opetusta.

– Nyt olisi oikea aika, työt eivät tulevaisuudesssa lopu. Jos ryhmiin saataisiin 20-30 prosenttia lisää paikkoja, se vastaisi työvoimatarvetta ainakin Lahden seudulla, arvioi Markkula.

Koulutuskeskus Salpauksesta valmistuu vuosittain, nuorisoaste ja aikuiskoulutus yhteenlaskettuna, valmistuu noin 30 linja-auton kuljettajaa. Oppilaitos vastaa kysyntään käynnistämällä talvella uuden opetusryhmän.

– Sen myötä koulutettavia on 5-15 enemmän, kertoo opetusalapäällikkö Ari Taipale.

Vastavalmistuva Viljami Riihijärvi on luottavainen tulevaisuuden suhteen. Työharjoittelupaikka häämöttää Koiviston Autolla ja töistäkin on ollut alustavasti puhetta.

– Vähän sellaista puhetta on ollut, toivottavasti pääsee heti hommiin, toteaa nuori mies ja kääntää opetusbussin kohti pysäkkiä.