Kun aikuinen fanittaa, pelissä on vahvoja tunteita – jopa ihastumista ja rakastumista

Usein fanisuhde syntyy lapsuudessa tai nuoruudessa, jolloin idoleita myös kaupataan uutterasti. Idolin voi silti löytää myös aikuisiässä, jopa hyvinkin varttuneena. Silloin pelissä ovat voimakkaat tunteet. Jokin fanittamisen kohteessa puhuttelee, ja tähän voi samastua.

kulttuuri
Madonna
MadonnaLarry W. Smith / EPA

Nuoruusvaihe on fanituksen kannalta tärkeää aikaa. Silloin haetaan ihanteita ja katsotaan ylöspäin – esikuvat ovat tärkeitä. Raadollisempi puoli on se, että ihailun kohteita myös markkinoidaan juuri lapsille ja nuorille voimakkaasti etenkin populaarikulttuurissa, sanoo journalismin professuuria Jyväskylän yliopistossa nyt hoitava Kaarina Nikunen, joka on suomalaisen fanitutkimuksen uranuurtajia.

Aina idoli ei kuitenkaan löydy lapsuudessa tai nuoruudessa, vaan vasta aikuis-, jopa eläkeiässä. Nikunen muistuttaa, että fanituksen alue on moninainen ja faneja löytyy eri ikäryhmistä moneen lähtöön. Aikuinen fanikin voi etsiä esikuvia, mutta kyse on myös vahvoista tunteista:

– Näihin fanisuhteisiin liittyy voimakkaita tunteita: ihastumisen ja rakastumisen tunteita. Joku puhuttelee, tuntuu itsen kaltaiselta ja häneen voi samastua.

Idolin ihaileminen on Nikusen mukaan resurssi, joka antaa ihmiselle energiaa ja tuo energia ylläpitää fanisuhdetta.

– Se on resurssi, johon palataan. Se antaa voimaa. Jokin ihana, josta voi pitää kiinni ja johon palata.

Fanisuhde kulkee usein mukana pitkään. Idoli muokkautuu mielessä omiin tarpeisiin:

– Keskeistä onkin, että idolit ovat etäisiä ja ne voi kuvitella sellaisiksi kuin haluaa. Siksi ihailu myös kestää: idoliin voi liittää monenlaisia ominaisuuksia.

Joskus suhde katkeaa siihen, että ihailun kohteesta paljastuu jotain, mikä on ristiriidassa omien arvojen kanssa.

Some-läsnäolo ymmärretään promootioksi, mutta se ilahduttaa silti

Fanittamisessa suurimman muutoksen on viime vuosina tuona sosiaalisen median nousu. Nikusen mukaan erityisesti kuviota on muuttanut Twitter, jossa idolit itse viestivät faneilleen.

– Se tuo suhteen paljon lähemmäksi ja arkipäiväisemmäksi. Tällainen kommunikointi ei ollut ennen mahdollista.

Viestit eivät ole henkilökohtaisia, mutta tuntuvat siltä.

Kaarina Nikunen

Nikunen uskoo fanien ymmärtävän, että Twitter-läsnäolokin on yhdenlaista promootiota. Silti lähelle tulo lämmittää:

– Viestit eivät ole henkilökohtaisia, mutta tuntuvat siltä.

Läsnäolo syö jossain määrin idoleiden harvinaisuuteen liittyvää arvoa. Lisäksi fani joutuu kahlaamaan halki valtavan tieto- ja huhumäärän läpi löytääkseen olennaisen.

Uusia muotoja fanittamiseen on myös auennut: fanit esimerkiksi kirjoittavat yhdessä tarinoita verkossa ja musiikin ja videoiden tekeminenkin on tullut kuvioon. Leikekirjat ovat nekin siirtyneet osin verkkoon.

Perusasiat kuitenkin ovat ja pysyvät: ne ovat affektiivinen eli tunnevaltainen suhde ja samastuminen.

On niitäkin, jotka eivät fanita ketään missään elämänsä vaiheessa. Heillä on erilainen elämänasenne ja jotain muuta tärkeää, kuittaa Nikunen. Fanitushan on harrastuksen tapainen asia, jonka ympärillä puuhastellaan ja ollaan usein myös sosiaalisia.

– Toisille tällainen alue on vaikka puutarhanhoito tai kuorolaulu.