1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Italian teiden surkea kunto synnytti skootteriklassikon

Pyhtäällä voi tutustua vanhoihin italialaisiin moottoripyöriin ja skoottereihin. Vanhat Vespat kertovat yhdestä aikakaudesta, mutta myös Italiasta ja muotoilusta.

Pyhtäällä leijuntakeskus Siriuksessa voi tutustua vanhoihin Vespa-skoottereihin. Toisena vasemmalta olevaa mallia käytettiin Loma Roomassa -elokuvassa. Kuva: Olli Törönen / Yle

Vanhojen italialaisten moottoripyörien ja skoottereiden ystävien kannattaa suunnata Pyhtäälle aktiviteettikeskus Siriukseen. Syksyyn asti nähtävänä on kaikkiaan 32 vanhaa ajokkia 1940-, 50- ja 60-luvuilta. Moottoripyörät saatiin Pyhtäälle yksityiseltä keräilijältä.

– Meille kävi uskomattoman hyvä tuuri ja olimme pohtineet mitä tähän tyhjään tilaan voisi laittaa. Nämä kaksi asiaa pystyttiin nyt yhdistämään ja kaunottanet saatiin tänne, sanoo Siriuksen toimitusjohtaja Marie Skavø-Sinisalo.

Näyttelyssä edustettuna on esimerkiksi Moto Guzzi, joka on Euroopan vanhin moottoripyörävalmistaja. Yhtiö on toiminut yhtäjaksoisesti yli 90 vuoden ajan, ja kaikki sen pyörät valmistetaan edelleen käsityönä.

Monet italialaiset moottoripyörävalmistajat olivat toimineet aiemmin sotateollisuuden parissa, ja toisen maailmansodan jälkeen oli suuri tarve ketterämmille menopeleille. Italian tiet olivat surkeassa kunnossa ja autolla liikkuminen vaikeaa, joten mopot ja skootterit yleistyivät nopeasti. Kaikki näyttelyn pyörät ovat täysinkunnostettuja ja ajokuntoisia.

Pyhtäällä on näytillä muun muassa Moto Guzzin moottoripyöriä 1950-luvulta. Kuva: Olli Törönen / Yle

Skoottereista puhuttaessa tulee ensimmäisenä mieleen Vespa, joka on säilyttänyt asemansa yhtenä Italian symboleista. Pyhtäällä on näytillä muun muassa samanmallinen Vespa, jota käytettiin maineikkaassa Loma Roomassa -elokuvassa.

– Vespasta tulee mieleen aina tietty aikakausi: Naiset ajamassa pitkissä hameissaan aurinkolasit päässä. Vaikka ihminen ei olisi kiinnostunut moottoripyöristä, voi täällä oppia jotain Italiasta ja designista. Minulle nämä kaikki ovat kauniita vaikka en niistä paljoa tiedäkään. Italialaiset osaavat sen homman, toteaa Marie Skavø-Sinisalo.

Varhaisemmat Vespat olivat hieman miehekkäämpiä muotoilultaan, mutta myöhemmin etulokasuojan piti suojata varsinkin kauppaan ajavien naisten hameenhelmoja. Yhdessä vaiheessa Vespa jäi kilpailussa jälkeen, kun toisen valmistajan mallissa oli suuremmat renkaat.