Siirretään etua asiakkaille, halpa öljy leikkaa bussiyrittäjän hinnankorotuspaineita

Öljyn alentunut hinta voi siirtyä moniin kuljetushintoihin. Asiakkaalle se on selvä etu, mutta kuljetusyrittäjän ansioissa se ei näy.

Kotimaa
Polttoaineen hintoja Kerimäellä 8.1.2015.
Polttoaineen hintoja Kerimäellä 8.1.2015.Yle / Paavo Koponen

Kerimäkeläinen Linja-autoliike Kosonen kuluttaa dieselpolttoainetta noin 350.000 litraa vuodessa. Kun hinta on laskenut viime syksystä 30 senttiä litralta, niin polttoainelasku on pienentynyt huomattavalla summalla. Se saattaa aikanaan näkyä bussimatkan hinnassa.

– Siirretään etua asiakkaalle ainakin niin, että ei ole hinnankorotuspaineita. Polttoaineen osuus on linja-auton kuluista noin 15 %. Öljyn hinnan aleneminen kompensoi muiden kulujen nousua, sanoo toimitusjohtaja Jyrki Kosonen.

Liikenteeseen halpa öljy ei ole juurikaan vaikuttanut. Keskitalvi on hiljaista aikaa ja talouden taantuma on vähentänyt tilausajojen kysyntää entisestään. Yhteiskunnan tilaamien bussivuorojen hinnoittelua tarkistetaan puolestaan vuosittain.

Rahtimaksut jatkuvassa säädössä

Rahtiliikenteen sopimuksissa öljyn hinnan vaihtelut siirtyvät kuljetusten hintoihin lähesn välittömästi. Kun polttoaine halpenee, laskeva taksatkin eikä kuljetusyrittäjän kate kasva.

– Kuljetussopimuksissa on klausuuli polttoaineen hinnoista, jotka tarkastetaan kuukauden tai muutaman viikon välein. Ei halvalla öljyllä juuri merkitystä ole. Toisaalta teollisuuden kuljetuksissa, puun ajossa ja energiakuljetuksissa on ollut hiljaista , vaikka halpaa olisinkin, toteaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL Ry:n Itä Suomen toiminnanjohtaja Heikki Lappalainen.

Kuitenkin öljyn hinnanlaskua tervehditään ilolla, koska sen toivotaan virkistävän elinkeinotoimintaa monella tavalla.

Öljylämmittäjille etua

Lähes neljäsosaa Suomen pientaloista lämmitetään öljyllä. Toinen vajaa neljännes lämpiää puulla. Sähkön osuus on oin 43 %.

Savonlinnalainen Markku Leinonen lämmittää 120:n neliömetrin taloaan enimmäkseen öljyllä. Apuna on leivinuuni ja ilmalämpöpumppu. Öljyä menee liki parituhatta litraa vuodessa.

– Syksyllä maksoin 1,06 euroa litralta, nyt saisi alle kahdeksankymmenen sentin. Talon säiliöön mahtuisin nyt tuhatkunta litraa öljyä. Seuraan hintaa, että jos vähänkin näyttää kääntyvän nousuun, niin heti tilaan, sanoo Markku Leinonen.

– Mutta silloin ostetaan kun tarvitaan ja maksettava on, ei mahda mitään, Leinonen summaa.