Kurikka haluaa lämmittää nesteytetyllä maakaasulla – LNG-terminaalin suunnitelmat pitkällä

Nesteytetyn maakaasun eli LNG:n markkinat ovat vielä melko lapsenkengissään Suomessa. Tulossa on satamaterminaaleja ja paljon puhutaan LNG:n käytöstä meriliikenteen polttoaineena. Kurikka suunnittelee nyt ensimmäisenä kunnallisena toimijana Suomessa oman LNG-terminaalin rakentamista lämmitys- ja polttoainekäyttöön.

talous
Havaintopiirros LNG-terminaalista.
Pasi Takkunen/Yle

Kurikka suunnittelee rakentavansa jo tämän vuoden aikana oman LNG-terminaalin. Kaupungin, Kurikan Kaukolämpö Oy:n ja Viafin Oy:n suunnitelmat ovat pitkällä, mutta vaativat vielä kaupunginhallituksen sekä -valtuuston hyväksynnän.

Terminaaliin rahdattaisiin LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua säiliöautoilla, alkuun Ruotsista tai Gasumin Porvoon tuotantolaitokselta. Vuonna 2016 on määrä valmistua Porin LNG-satama, ja siitä eteenpäin kaasu tuotaisiin sieltä. Gasum-ryhmään kuuluvasta Skangassista kerrotaan, että Kurikan kanssa on käyty alustavia neuvotteluja muun muassa LNG:n hinnasta.

– Kunnallisella puolella ei ole Suomessa vastaavaa tehty, kertoo Skangassin myyntipäällikkö Jouni Bedda.

Höyrystämällä lämpöä

Kaasusta aiotaan tuottaa höyrystämällä lämpöä, ja tämän lisäksi Kurikkaan tehtäisiin tankkauspiste kaasuautoille. Jatkossa terminaalissa voi hyödyntää myös biokaasua LNG:n sijaan. Mutta miksi juuri Kurikka on lähtenyt tällaiseen hankkeeseen?

– Meillä on yritys joka kehittää LNG:hen liittyvää teknologiaa, ja osapuolilla on yhteinen intressi lähteä tätä hyödyntämään. Tämä on tulevaisuuden polttoaine ja puhdasta energiaa, ja haluamme olla kaupunkina edelläkävijä, kertoo Kurikan kehittämispäällikkö Hannu Alanen.

Viafin on Kurikan kumppanina nyt perustettavassa uudessa projektiyhtiössä, Kurikan Energia Oy:ssa. Yhtiöllä on toimintaa Kurikassa ja Teuvalla. Tarkoitus on, että Kurikan kaupunki lunastaa Viafinin pois yhtiöstä noin viiden vuoden kuluttua.

Marko Sipola ja Hannu Alanen.
Viafin Oy:n toimitusjohtaja Marko Sipola ja Kurikan kehittämispäällikkö Hannu Alanen tulevan terminaalin paikalla Kurikan Ikarin teollisuusalueella.Pasi Takkunen/Yle

Pilottikohde ja teknologian kehittämistä

Noin miljoona euroa maksavan Kurikan terminaalin on tarkoitus toimia pilottikohteena, jota voisi tulla katsomaan muualtakin.

– Tämä palvelee tässä vaiheessa kaukolämmön tuotannossa Kurikan aluetta, mutta myös paikallista teollisuutta Ikarin teollisuusalueella. Tavoite on saada pilottilaitos lähelle, jotta voidaan kehittää teknologia. Vastaavia laitoksia tullaan tulevaisuudessa rakentamaan kymmeniä, ja haluamme olla siinä liiketoiminnassa edelläkävijä, kertoo Viafinin toimitusjohtaja Marko Sipola.

Vähäpäästöinen LNG toimii raskaan polttoöljyn korvaajana. Raskaan polttoöljyn käyttö kielletään vuoden 2017 loppuun mennessä.