1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Yrittäjiä yritetään huijata puhelimitse – laskut karhuineen lähetetään perässä

Rennon oloinen puhelinmyyjä puhuu mukavia, varmistaa vain yritystietojasi tai on valmis tekemään nopeasti nettisivut. Kauppaa ehdotetaan, oletko vastannut kyllä? Laskuloukko on valmis.

Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Suomen Yrittäjille ovat vuosikymmenten aikana tulleet tutuiksi yrittäjille erilaisia palveluita ja tuotteita puhelimen välityksellä kauppaavat firmat, joiden palvelujen takeesta tai laadusta tulee ristiriitoja. Osa käyttää näistä nimitystä huijausfirma, mutta Suomen Yrittäjien lainopillinen asiamies Anja Tuomola pysyttelee maltillisemmalla linjalla.

– Koijaus on sanana osuva, koska kyllähän nämä puhelinyritykset yleensä tuottavat sen palvelun, mitä he lupaavat. Tosin onko se sitä, mitä kerrotaan, onkin sitten toinen juttu.

Suomessa on yrityksiä, joiden nimet miltei vastaavat kansalaisten silmissä "luotettavien" yritysten nimiä.

– Yrittäjälle voi usein tulla väärä käsitys, mistä soitetaan. Kyllä näitä tulee vastaan, missä esittäydytään jonkun yleisesti tunnetun yrityksen nimissä, Tuomola toteaa.

Puhelinmyyntifirmat tarjoavat muun muassa kotisivujen tekemistä ja monenlaista eri näkyvyyttä sekä niihin liittyviä palveluvaihtoehtoja. Laskun summan suuruuden lisäksi saattaa yllättää palvelun laatu.

– Tarjolla on kaikenlaista palvelua, joista nettiluettelot ovat vielä varmasti yleisimpiä. Yhteistä on se, että palvelu sijoittuu internetiin. Sellaiset mainospuheet ovat yleisiä, että kaikki numerot löytyvät kyseisestä luettelosta, johon yrittäjän yhteystiedoille kaupataan näkyvyyttä, sanoo Tuomola.

Puhelinmyyntifirmojen elinikä vaihtelee

Lainopillisen asiamiehen Anja Tuomolan mukaan osa puhelinmyyntiä tekevistä yrityksistä ei pysy pystyssä pitkään, mutta Tuomola muistaa erään ulkomaisen yrityksen, joka on toiminut alalla yli kymmenen vuotta.

– Saattaa mennä vuosi pari, ettei siitä yrityksestä kuulu mitään, mutta välillä sieltä tulee mainoskirje, jossa mainostetaan luettelonäkyvyyttä kalliiseen hintaan.

Nimen tultua yrittäjille tutuksi puhelinmyyntifirmat vaihtavat pian nimeään.

– Ruotsissa on pidetty listaa hämäristä firmoista, jotka lähettävät kaiken maailman tarjouksia. Firmat sitten vaihtavat nimeään, mutta toimintamalli pysyy samanlaisena, kertoo Tuomola.

Apua on saatavilla ongelmatilanteissa

Suomen Yrittäjien lainopillista apua hakevat yrittäjät lasketaan useissa kymmenissä viikoittain, päivittäin puheluita tulee kymmenkunta. Uusien puhelinyritysten markkinoille ilmaantuminen ja aggressiivinen soittotahti yrityksille näkyvät myös tilastopiikkinä Suomen Yrittäjien palvelussa.

Maksamalla näitä laskuja syntyy sopimus, joka yleensä on kestotilaus.

Anja Tuomola

– Olen pyrkinyt muistuttamaan yrittäjiä sitä, että kaupankäyntiä ehdottavan yrityksen toimintamalli täytyy pystyä tunnistamaan, sanoo Tuomola.

Epäselvien laskujen saapuessa osa yrittäjistä pyrkii pääsemään ikävästä tilanteesta eroon maksamalla laskut. Suomen Yrittäjien lainopillinen asiamies Anja Tuomola varoittaa tekemästä niin.

– Maksamalla näitä laskuja syntyy sopimus, joka yleensä on kestotilaus. Tärkein ensiaskel on, että yrittäjä rauhassa muistelee läpi myyntitilanteen ja selvittää, onko todella tilannut jotain.

Useat puhelinmyyntifirmat tallentavat puhelunsa, ja Tuomolan mukaan tietosuojavaltuutettu on ottanut asiassa sen kannan, että puhelinnauhoitteet pitää antaa kauppaamisen kohteeksi joutuneelle yrittäjälle kuultavaksi.

– Suulliseen sopimukseen vetoavan pitää näyttää sopimus toteen. Jos yrittäjä ei ole pattitilanteen alkuvaiheessa maksanut mitään laskua, tilanne yleensä päätyy yrittäjän eduksi, Anja Tuomola kertoo.