Nykyauton moottoria ei tarvitse lämmittää plussakeleillä – liika lämmitys ei silti vahingoita autoa

Moottorinlämmitintä ei tarvitse käyttää nykyautoissa silloin, kun ulkolämpötila pysyy plussan puolella. Pakkaselle mentäessä lämmitysaika kasvaa aina kolmeen tuntiin saakka. Sen kauempaa ei lämpöä kannata antaa. Liika lämmitys ei vahingoita autoa, mutta syö lämmityksestä tulevan energiansäästön ja lyhentää lämmittimen käyttöikää.

liikenne
Kuvassa auton lämmitysjohto autoon kytkettynä.
YLE / Anssi Leppänen

Motivan viime vuonna muuttuneiden suositusten mukaan moottorin lämmittämisen kannattavuusraja menee nykyautoissa nollassa. Nykyauto taas on häilyvä käsite, mutta Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen piirtäisi rajan alle 10 vuotta vanhoihin autoihin.

Syynä parempaan kylmänsietoon on muun muassa moottorikokojen pienentyminen:

– Jos ennen perusperheauton bensamoottori oli 1,6-litrainen, nyt sama teho tai enemmänkin saadaan irti 1,0–1,2-litraisesta turbomoottorista, kuvaa Vesalainen.

Silti pakkasella lämmittäminen kannattaa. Alle 5 asteen pakkasessa riittää 0,5–1 tunnin lämmitys. Kun pakkasta on 5–10 astetta, lämmitysaika on tunnista kahteen. Yli 10 asteen pakkasessa maksimi on 3 tuntia.

– Yli 3 tunnin lämmittämistä ei kannata harrastaa, se rasittaa lämmitysvastusta turhaan, sanoo Vesalainen.

Hän muistuttaa myös, että liialla lämmittämisellä menettää sen, mitä tavoittelee: polttoaineen- eli energiansäästön.

– Jos pitää autoa narussa yli tarpeen, saatu polttoainesäästö hukataan turhana sähköenergian kulumisena. Ja sähköntuotanto saastuttaa sekin.

Vesitilan lämmittimille asteikon alapää, säteilylämmittimelle  pidempi

Moottorin lämmittämisen ihanneaika riippuu myös siitä, millainen laite lämmittäjänä itse asiassa on. Lohko- ja letkulämmitin lämmittävät suoraan jäähdytysnestettä. Yhä yleisempi säteilylämmitin taas lämmittää ulkoapäin moottorin kylkeä, ja sitä kautta nestekin lämpiää. Sijoituspaikasta riippuen se voi lämmittää jäähdytinnestettä tai moottoriöljyä.

Vesalainen uskoo kuitenkin, ettei valtaosa autoilijoista tiedä, mikä värkki lämpöä moottoriin tuuttaa:

– Iso osa tietää vain, että heillä on lämmitin, joka lämmittää, kun johdon pistää seinään. Autoilijat käyttävät yleisesti termiä lohkolämmitin, vaikka kyseessä olisikin öljypohjan kyljessä oleva säteilylämmitin. Se ei ole kovin suuri synti, lohduttaa Vesalainen.

Sen verran tieto oman lämmittimen tyypistä helpottaa, että suositellun lämmitysajan lyhyempi malli riittää vesitilan lämmittimille. Säteilylämmitin taas tarvitsee pidemmän ajan. Tietämättömille Vesalaisella on yksinkertainen neuvo:

– Jos et tiedä, mikä omassa autossa on, käytä käytä lämmitysaikaikkunan pidempää aikaa.