Ministeri Vapaavuori: LNG:lle riittää kysyntää tulevaisuudessa

Porissa rakennetaan parhaillaan Suomen ensimmäistä LNG-terminaalia. Jättimäisestä säiliöstä toimitetaan nesteytettyä maakaasua asiakkaille jo ensi vuoden lopulla. Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori uskoo sen lisäävän ympäristöystävällisen polttoaineen käyttöä merkittävästi myös muualla maassa.

Kotimaa
Tahkoluodon LNG-terminaali 12.1.2015
Tahkoluodon LNG-terminaali.Jari Pelkonen / Yle

Porin LNG-terminaalin rakennustyöt Tahkoluodossa ovat jo pitkällä. Ensimmäiset asiakkaat saavat nesteytettyä maakaasua Porista syksyllä 2016. Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori uskoo Porin terminaalin valmistumisen muuttavan energiamarkkinoita ympäristöystävällisempään suuntaan.

– Uskon, että Pori näyttää tässä esimerkkiä muulle Suomelle. Nesteytetty maakaasu saa varmasti ensin merkittävän aseman alueellisesti, mutta kun putken varrelle saadaan myös muita toimijoita, vahvistuu asema valtakunnallisestikin, Vapaavuori toteaa.

Öljyn hinta uhkana uusille hankkeille?

Satakuntaan aiotaan rakentaa kaksi LNG-terminaalia, Gasumin laitos Poriin ja AGA:n Raumalle. Rauman hanke on projektipäällikkö Pasi Moision mukaan edennyt toistaiseksi melko hitaasti.

– Öljyn hinta on tullut nyt niin jyrkästi alas, että se on syönyt LNG:n kilpailukykyä. Tilanne voi toki muuttua merkittävästi, mutta tämä epävarmuus vaikuttaa asiakkaiden päätöksentekoon ja hankaloittaa prosessia, Moisio kertoo.

Rauman terminaali ei ole saanut vielä yhtään toimitussopimusta. Moision mukaan niitä pitää saada viimeistään kevään aikana, jotta terminaali voidaan rakentaa suunnitellussa aikataulussa. Tavoitteena on avata terminaali samoihin aikoihin Porin terminaalin kanssa. Porissa alustavia sopimuksia on tehty jo useita.

– Meillä on yksi vahvistunut sopimus ja useita alustavia sopimuksia. Uskon, että iso osa niistä saadaan vahvistettua tämän vuoden aikana, kertoo Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen.

Kehitys vie joitakin vuosia

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori uskoo, että nesteytetylle maakaasulle löytyy lisää asiakkaita muutaman vuoden aikajaksolla.

– Esimerkiksi meriliikenteen puolella aluskantojen pitää ensin uusiutua, jotta ne voivat käyttää LNG:tä. Siinä mielessä tämä kehitys vie joitakin vuosia. Se on kuitenkin oikeansuuntaista. Maailmassa pyritään koko ajan hiilidioksidineutraalimpaan yhteiskuntaan ja maakaasun edut suhteessa muihin fossiilisiin polttoaineisiin ovat merkittäviä.