Ranskan Oasis-telakalla riittää töitä suomalaisille

Suomalaiset yritykset ovat saaneet odotettua enemmän töitä Ranskan STX:n telakalta. Saint-Nazairen telakalla rakennetaan parhaillaan Oasis 3 -risteilijää, eli tilausta, joka meni Turun telakalta pari vuotta sitten sivu suun. Suomalaiset ovat mukana rakennustöissä yli 125 miljoonan euron edestä ja tilauksia on tiedossa myös telakan tulevista projekteista.

talous
STX telakka.
Yle

Pariisin Eiffel-tornin pituisen Oasis 3 -risteilyaluksen rakennustyöt ovat edenneet Saint-Nazairen telakalla aikataulussa. Mukana hommissa on yli 20 suomalaisyritystä, muun muassa lieksalainen Joptek Oy, joka toimittaa kaikki parvekkeet Ranskassa rakennettaville kahdelle Oasis-risteilijälle.

Kymmenien miljoonien arvoisen tilauksen nappaamisessa Joptekia auttoi paikallisen kulttuurin tuntemus. Ranskassa asuneen myyntijohtajan Minna Hämäläisen mukaan neuvottelutyyli kun poikkeaa suomalaisesta.

– Ranskalaiset arvostavat kasvokkain tapahtuvaa viestintää, eivät niinkään sähköpostia. Asiakkaaseen pitää olla lämmin ja vuorovaikutuksellinen suhde, muuten täällä on todella vaikeaa toimia, Hämäläinen kuvaa.

Kaksi aiempaa Oasis-luokan risteilyalusta rakennettiin Suomessa Turun-telakalla. Joptek toimitti parvekkeita myös näille laivoille.

– Ilman näitä referenssilaivoja emme olisi tässä, missä nyt olemme, Saint-Nazairessa vieraileva Hämäläinen toteaa.

Jotkut suomalaisyrittäjät ovat jo päättäneet jäädä Saint-Nazaireen pysyvämmin. Esimerkiksi suomalais-virolainen Taar Group on perustanut kaupunkiin tytäryhtiön ja työpajan, sillä töitä on tiedossa myös Oasis kolmosen valmistuttua.

– Toimitamme kylpyhuonemoduuleja myös parin vuoden päästä rakennettavalle Oasis 4 -risteilijälle. Lisäksi neuvottelemme sopimuksesta MSC Cruises -yhtiön kanssa, jolla alkaa täällä niin ikään iso laivaprojekti, kertoo Taar Groupin Ranskan toimistoa luotsaava Ulla Berti.

– Jos kaikki menee hyvin, hommia pitäisi riittää ainakin vuoteen 2020, Berti sanoo.

Yhteistyö avaa suomalaisyrityksille tulevia mahdollisuuksia

Hommia Saint-Nazairessa tosiaan riittää, sillä telakalla on tällä hetkellä pulaa ammattitaitoisesta työvoimasta. Vielä joitain vuosia sitten täysin pysähdyksissä ollut telakka pyörii nyt täydellä teholla ja tilauskirja on täynnä ainakin vuoteen 2020 saakka.

Telakalta on tilattu kahden Oasis-luokan risteilijän lisäksi neljä keskisuurta risteilijäalusta Caribbean Cruises ja MSC Cruises -yhtiöille. Lisäksi Saint-Nazairessa on käynnissä useita uusiutuvaan energiaan liittyviä offshore-projekteja.

Suomalaisille alihankkijoille tämä tarkoittaa lisää töitä, sanoo vienninedistämiskeskus Finpron projektipäällikkö Marie-Zoé Belon-Laitinen.

Ranskalaiset markkinat ovat ennakkoluulojen takia alihyödynnetyt. Täällä kuitenkin arvostetaan suomalaisia kovasti ja bisnesmahdollisuuksia olisi todella paljon

Marie-Zoé Belon-Laitinen

– Suomalaiset alihankkijat ovat etulyöntiasemassa, sillä he ovat osoittaneet pätevyytensä Ranskan STX:lle. Suomalaisyritykset saavat varmasti kauppoja tulevista hankkeista, jos hoitavat hommansa asianmukaisesti eivätkä hinnoittele itseään ulos kilpailusta, Belon-Laitinen sanoo.

Suomalaiset ovat mukana Oasis 3 -risteilijän rakennustöissä yli 125 miljoonan euron edestä, mikä on noin 15 prosenttia koko risteilijätilauksen arvosta. Finpro arvioi, että suomalaisilla olisi mahdollisuus saada tulevistakin rakennustöistä vähintään yhtä suuri osuus.

Finpro: Ranskan markkinat ovat alihyödynnetyt

Belon-Laitinen vetää Saint-Nazairessa projektitoimistoa, jonka tarkoituksena on tukea Ranskan markkinoille mieliviä suomalaisyrityksiä. Toimisto avattiin syksyllä 2013 ja se on auttanut suomalaisyrityksiä sopimaan tapaamisia telakan edustajien kanssa sekä selvittänyt ranskalaisen ja suomalaisen sopimuskulttuurin eroja.

Neuvoja on tarvittu myös ihan käytännön jutuissa. Esimerkiksi suomalainen ja ranskalainen bisnespukeutuminen eroavat toisistaan: Ranskassa asiakastapaamiseen ei kannata saapua farkut jalassa.

– Ranskalaiset odottavat neuvottelutilanteessa muodollista pukeutumista, sillä sen ajatellaan osoittavan kunnioitusta vastapuolta kohtaan. Suomalaiset ovat rentoja, mutta se voi synnyttää väärinkäsityksiä, Belon-Laitinen kuvaa.

Toinen väärinkäsityksiä herättävä tekijä on suomalaisten vähäpuheisuus. Yksisanaiset vastaukset saavat ranskalaisen neuvottelukumppanin helposti hämmennyksiin.

– Kysymyksiin kannattaa vastata muutakin kuin joo tai ei, vaikka sen suurempaa sanottavaa ei olisikaan. Belon-Laitinen neuvoo.

Kaikkiaan Ranskan markkinoita kuitenkin arastellaan Suomessa turhaan, hän sanoo. Ranskalla on maine jotenkin ylettömän hankalana ja sisäänpäin lämpiävänä maana.

– Se on sääli, sillä ranskalaiset markkinat ovat näiden ennakkoluulojen takia alihyödynnetyt. Täällä kuitenkin arvostetaan suomalaisia kovasti ja bisnesmahdollisuuksia olisi todella paljon, Belon-Laitinen toteaa.

Lisäjännitystä Ranskan meriteollisuuteen tuo kuitenkin spekulointi STX Francen mahdollisesta omistajavaihdoksesta. Sen omistava Etelä-Korean kehityspankki etsii näet telakalleen yhä ostajaa.

Syynä ovat STX:n korealaisen emoyhtiön vaikeudet. STX Europe myi jo syyskuussa Turun telakan saksalaiselle Meyer Werftille ja Suomen valtiolle. Markkinahuhujen mukaan STX Francen ostamista kärkkyisi etenkin italialainen telakkayhtiö Fincantieri.

Annastiina Heikkilä, Saint-Nazaire_
Yle Uutiset_