Kuluttajaoikeusneuvojan vinkki elektroniikan ostoon: Pidä kuitti tallessa

Itä-Suomen maistraatin kuluttajaoikeusneuvoja Martti Suhonen suosittelee ottamaan selvää takuuajasta ja takuun antajasta ennen elektroniikkatuotteen ostamista. Takuuasiat sujuvat neuvojan mukaan mallikkaasti Suomessa.

Tuotetakuu
Digikasvio kännykässä.
Tarja Nyyssönen / Yle

Kuluttajien tavaroista ja palveluista tekemät valitukset työllistävät kuluttajaoikeusneuvojia. Esimerkiksi Itä-Suomen maistraattiin tulee noin 15 000 valitusta vuosittain. Valituksia ottaa vastaan Itä-Suomessa 9 kuluttajaoikeusneuvojaa.

Takuuasioissa vastauksia haetaan erityisesti elektroniikkatuotteisiin liittyen. Takuusta kysytään neuvojilta päivittäin.

– Kysymykset liittyen matkapuhelimiin ovat ehkä yleisimpiä. Myös tablettitietokoneista ja tietokoneista kysytään jonkin verran, kuluttajaoikeusneuvoja Martti Suhonen sanoo.

Mitä tehdä, jos tuote hajoaa takuuajan ulkopuolella?

Kysymyksiä tulee myös tilanteissa, joissa takuuaika on umpeutunut. Kuluttaja ei välttämättä jää nuolemaan näppejään.

– Silloin kyseeseen tulevat kuluttajasuojalain virhesäännökset. Melkein poikkeuksetta myyjät korjaavat myös hieman takuuajan jälkeen, koska tuotteen kestoiältä voidaan odottaa myös takuuajan ylittävää kestoikää, kuluttajaoikeusneuvoja Martti Suhonen neuvoo.

– Nyrkkisääntö on, että pari vuotta pitäisi normaalihintaisen tuotteen kestää. Laissa ei suoraan ole aikarajoja.

Pääsääntöisesti takuuseen liittyvät asiat hoituvat mutkattomasti, sanoo kuluttajaoikeusneuvoja Martti Suhonen.

– Kyllä yleensä ottaen takuuasiat menee luontevasti ja jouhevasti. Siinä mielessä myyjille pitää nostaa hattua, että he hoitavat niitä mallikkasti.