Romutettava auto katoaa kokonaan prosessiin

Heinäkuun alussa alkaa puoli vuotta kestävä kokeilu, jonka aikana vanhojen autojen romuttamisesta maksetaan palkkio. Tavoitteena on uudistaa autokantaa. Kokeilun vaikutuksia ei voi vielä arvioida, mutta tiedossa kuitenkin on, että käytöstä poistettava auto saadaan täysin hyödynnetyksi.

Kotimaa
Erkki Rapakko seisoo autonmurskaimen vieressä.
Kimmo Hiltula / Yle

Suomessa aloitetaan kesällä kokeilu, jonka aikana maksetaan palkkio yli kymmenvuotiaan auton tuomisesta romutettavaksi.

Valtio maksaa tuhannen euron palkkion, joka on käytettävissä uuden vähäpäästöisen auton hankintaan. Myös autoala on lupautunut tukemaan omalla 500 euron osuudellaan autokannan uudistamiseen tähtäävää kokeilua.

Romutuspalkkiota maksetaan heinäkuun alusta vuoden loppuun asti.

Ensin auto kuivataan

Auton loppusijoitus voi tulla eteen monista syistä. Aikansa kunnialla palvelleeseen ajoneuvoon voi esimerkiksi tulla sen hintaluokan vika, että korjaamiskulut ovat suuremmat kuin auton arvo. Silloin edessä on soitto romuttamoon.

– Sitten sovitaan aikataulu, miten auto tarvittaessa noudetaan. Lisäksi hoidamme romutustodistuksen ja ilmoituksen Trafille, kertoo kemiläisen Eko-Romun yrittäjä Erkki Rapakko.

– Käytöstä poistettavat autot saadaan romutuksessa kokonaan hyödynnettyä, sanoo Erkki Rapakko.

Tiensä päähän tullut auto päätyy romuttamossa halliin, jossa kulkuneuvo kuivataan eli siitä lasketaan pois kaikki nesteet. Omiin astioihinsa menevät niin öljyt kuin jarru- ja kytkinnesteetkin.

Keskikokoisesta henkilöautosta erilaisia nesteitä löytyy Rapakon mukaan 5–6 litraa. Eko-Romussa jäteöljyä voidaan hyödyntää hallin isossa, amerikkalaisessa lämmitysjärjestelmässä.

– Polttoainetta voi olla suurempiakin määriä, mutta yleensä tankki kuitenkin on tyhjä, naurahtaa Rapakko.

Sitten auto revitään paloiksi

– Lisäksi otetaan irti akut ja renkaat sekä katalysaattori, jos autossa sellainen on, sanoo Rapakko.

Hallissa auto ehtii olla parikymmentä minuuttia ennen kuin sen on valmis murskaimeen. Sitä ennen on autosta irrotettu lasit sekä mahdolllisesti varaosia.

– Usein auto on niin vanha, ettei siitä kannata varaosia irrotella. Mutta joskus esimerkiksi vilkunlasit otetaan talteen, toteaa Erkki Rapakko.

Metalli menee teollisuuden käyttöön

Eko-Romussa autoa ei paalata, vaan se revitään pienempiin osiin. Magneetin avulla metallit eritellään muista osista. Muovi ja muu ei-magneettinen aines päätyy omaan astiaansa.

– Metalli menee pääosin teollisuuden käyttöön. Torniossa Outokummun tehtaalla käytyään ne tulevat meitä vastaan lusikka-haarukka -yhdistelminä, sanoo Rapakko.

– Renkaat menevät rengaskierrätykseen ja kaikki palava otetaan erilleen polttoon. Kaatopaikalle ei mene käytännössä mitään, sanoo Rapakko.