1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Näkökulma: 346 leikkelettä – tarvitsemmeko todella niitä kaikkia?

Ruokatrendit muuttuvat nopeasti ja etujoukoissa on coolia kulkea. Cooliuden varjopuolena on kuitenkin kauppojen valtava hävikki, joka on Suomessa kymmeniä miljoonia kiloja vuodessa. Haluammeko oikeasti sellaista kehitystä, kysyy Yle Savon toimittaja Anu Pöntinen.

Kuva: Yle / Kalevi Rytkölä

Tällaisiahan me olemme. Kauhistelemme, kun joulun välipäivinä kaupasta löytyy vain kuutta erilaista tuoretta leipää. Ei sitä omaa suosikkia, jota on tullut totuttuun tapaan hakemaan. Itsekin päivittelin ihan julkisesti somessa, kun kaupasta ei löytynyt niinkään peruselintarviketta kuin banaaneja. Niin, banaaneja. Tammikuussa. Suomessa. Ja pyhäpäivänä. Ja samaan aikaan huudamme luonnollisen tuotannon ja lähiruoan perään. 

Muistan parin vuoden takaisen ruoanlaittohetken, kun ystävämme kanssa etsimme Helsingin keskustan ruokakaupoista eräässä reseptissä tarvittavia tuoreita curryn lehtiä. Harmiksemme löysimme vain kuivattuja. First world problem, kyllä.  

Muistan myös lapsuuteni kauppareissut 80-luvulta, joilla kaupan leikkeletiskillä oli ehkä puolenkymmentä vaihtoehtoa; Gotlerin ja Lauantaimakkaran lisäksi meetwurstia ja keittokinkkua, jota ostettiin silloin, kun haluttiin syödä vähän paremmin. Nyt leikkeletiski lähentelee pituudeltaan sinivalasta. Keskikokoisessa marketissa leikkeleitä voi olla satoja erilaisia.

Samoin on käynyt lähes kaikille muillekin tiskeille. Uutuustuotteet myyvät hyvin ja niitähän kansa jatkuvasti janoaa. Ruokatrendit muuttuvat nopeasti ja etujoukoissa on coolia kulkea.

Cooliuden varjopuolena on kuitenkin kauppojen valtava hävikki, joka on Suomessa kymmeniä miljoonia kiloja vuodessa. Valtavasta valikoimasta osa jää aina ostamatta ja päätyy tunkiolle. Osan vanhenevista tuotteista kaupparyhmät onneksi saavat välitettyä ruoka-avun kautta hyötykäyttöön, mutta harmillisen suuri määrä ruokaa jää edelleen syömättä. Kaupoillekin hävikki on selvästi kiusallinen asia. Toimittajana olen huomannut, että aniharva kauppias haluaa keskustella aiheesta.

Mikä on lääke tähän? Hävikin tutkija odottaa, että muuttaisimme kuluttaja-asennettamme. Emme vaatisi emmekä päivittelisi. Ostaisimme ruokaa myös silloin, kun siinä on alennusta osoittava prosenttilappu päällä. Ja myös kurkkuja, jotka ovat kenties hieman käyriä.

Kuinka moni tuntee piston sydämessään? Kuka uskaltaisi ottaa ensimmäisen askeleen?