Näin suomalaiset ovat huijanneet katsastuksessa – betonia helmoihin ja rautalankavirityksiä

Nykyään harva auto hylätään katsastuksessa haperoituneen pellin vuoksi. Toisin oli vielä pari-kolmekymmentä vuotta sitten, kun ruosteongelmat olivat hyvin yleisiä. Katsastusinsinööriä onkin yritetty puijata aikojen saatossa mitä kekseliäimmin tavoin.

liikenne
Voitto Moilanen
Timo Nykyri / Yle

Nykyään auton katsastus on varsin mukavaa hommaa: maksu kassalle, avaimet insinöörille ja kuppi kahvia vaikka nettiä selaillen. Toisin oli vielä 90-luvun alussa, kun katsastusasemia ei varsinaisesti tunnettu asiakaspalveluhenkisyydestään ja katsastustilanne oli hyvin virkamiesmäinen.

Moni kokeneempi autoilija muisteleekin kauhulla katsastukseen joutumista. Etenkin, jos helmat olivat päässeet kukkimaan. Toisinaan jännitys sai kuljettajasta yliotteen, muistelee pitkän linjan katsastusmies Voitto Moilanen Oulun Ruskon A-Katsastuksesta.

– Erästäkin asiakasta jännitti niin, ettei hän saanut pysäytettyä autoa, vaan se ajoi hallin läpi hiljentämättä. Onneksi oli kesä ja takaovet olivat auki.

Rautalankaa, betonia ja viinapullo

Vakavat ruosteongelmat ovat nykyään sangen harvinaisia, mutta esimerkiksi 80-luvulla ruostevauriot olivat katsastuksissa jokapäiväisiä. Niinpä myös niiden peittely-yritykset olivat hyvin moninaisia. Luovuus kukoisti, kun katsastusinssiä yritettiin viilata linssiin.

– Talvella helmakotelot jäädytettiin laittamalla niihin vettä sisälle. Niitä jopa valettiin betonilla. Myös erilaiset rautalankaviritykset olivat hyvin tyypillisiä etenkin ajovaloissa ja pakoputkissa, Moilanen muistelee.

Yleensä katsastusmiehen mielenkiinnon herätti paksu alustamassakerros tai isokokoinen tarra korissa. Toisinaan käry kävi myös hyvin nolosti.

– Joskus kävi niin, että kun isä tuli pikkupoikansa kanssa katsastukselle, niin poika möläytti, mitä vilunkia edellisiltana oli tehty, Moilanen nauraa.

Moilanen myös tuntee tarinan rautalangalla auton sivuhelman alle kiinnitetystä Koskenkorva-pullosta, jossa on ollut saatteena viesti "katsastusmiehelle".

– Varmasti tätäkin on yritetty, vaikka legendalta kuulostaa, hän naurahtaa.

Nykyautoja ei juuri fiksailla itse

Helmakotelot jäädytettiin laittamalla niihin vettä sisälle. Niitä jopa valettiin betonilla.

Voitto Moilanen

Jos ajat ovat muuttuneet katsastusasemien asiakaspalveluhenkisyydessä, on myös autokanta kehittynyt huimasti. Kun ruostehuolia ei juuri ole, tuntuu että katsastuksistakin pääsee helpommin läpi. Voitto Moilanen kiistää, että katsastus olisi nykyään löysempää. Autot ovat vain parantuneet.

– Ruosteongelmat ovat aika harvinaisia nykyisin. Lisäksi tarkastuskohteet ovat moninkertaistuneet 80-ja 90-lukuihin verrattuna, koska autot ovat teknistyneet.

Autoja ei myöskään enää korjata itse entiseen malliin.

– Rautalankaviritykset ovat käytännössä kadonneet. Harva edes pystyy itse korjaamaan nykyautoja. Yleensä auto korjautetaan korjaamolla, kun niihin tulee vikaa, Moilanen toteaa.