1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

"Uutisetkin ovat nyt huonoja kuten 90-luvulla" – ysäribuumi villitsee myös nykypäivän nuoria

90-luvun dancemusiikki on edelleen hyvin suosittua. Tiskijukka ja festivaalijärjestäjä arvioivat, että musiikin yksinkertaisuus ja iloisuus vetoavat myös niihin, jotka eivät olleet syntyneetkään kuumimman ysäribuumin aikaan.

Waldo's People esiintyi We love the 90's -festivaalilla Helsingissä viime elokuussa. Kuva: Satu Krautsuk / Yle

Haddaway, E-Rotic, Waldo's People, Captain Jack, Pandora, Rednex, Mr. President ja niin edelleen ja niin edelleen. 90-luvulla suosioon nousseet tanssipop-artistit esiintyvät edelleen ja kysyntää riittää ainakin Suomessa.

"Ysärin" suosio on huomattu myös radioissa ja sen ajan musiikille on pyhitetty omia erikoisohjelmiaan. Myös ysäriartistien ympärille rakennetut festivaalit ja kiertueet vetävät vakeä. Esimerkiksi Helsingissä on järjestetty jo monena vuonna We love the 90's -niminen festivaali. Viime kesänä festivaalilla esiintyivät muun muassa DJ Bobo, Alexia, E-Type, Aikakone ja Pandora. 90-luvulla nuoruuttaan viettäneiden lisäksi tanssittavan bilemusiikin ovat löytäneet myös tämän päivän 18-19-vuotiaat.

– Biisit ovat rytmillisesti sopivia, iloisia ja niitä on helppo bailata. Osalle se on nostalgiaa ja osalle biletystä. Meno ei ole kovin puritaanista, sanoo We love the 90'sin vastaava tuottaja Arde Jokinen.

Ensi kesänä luvassa on enemmän kotimaisia ysäriartisteja ja Jokinen lupailee, että mukana on myös yllätyksiä. Hän povaa 90-luvun musiiikin buumin kestävän vielä joitakin vuosia. Voisiko seuraava villitys olla Millenium eli 2000-luvun alkupuolen bändit?

Osalle se on nostalgiaa ja osalle biletystä. Meno ei ole kovin puritaanista

Arde Jokinen

– Yhtä tiettyä musiikkilajia ei silloin ollut, vaan se oli aika sekavaa aikaa. Uskon kuitenkin, että sieltäkin löytyy jonkinlainen suosittujen bändien kombinaatio, sanoo Arde Jokinen.

Kovat ajat vaativat iloista musiikkia

Kouvolalainen Tico Anttonen on tehnyt DJ-keikkoja jo 25 vuotta. Tällä hetkellä hänen keikoillaan noin kolmasosa musiikista on ysäriä. Parin viime vuoden aikana suosio on ollut jälleen nousussa.

– Siitä tykätään, koska musiikki on yksinkertaista ja iloista. Ehkä aikakin on nyt samanlainen kuin 90-luvulla, uutiset ovat vain negatiivisia ja talous menee alaspäin, arvioi Anttonen.

Anttonen sanoo hämmästelevänsä sitä, miten samalla tavalla uudet ja vanhat fanit suhtautuvat ysärimusiikkiin. 90-luvulla nuoruuttaan eläneet tosin tunnistavat harvinaisempiakin biisejä ja toivovat myös niitä. Jonkinlaiseksi ysärimusiikin faniksi Anttonen tunnustautuu itsekin, vaikka suurimmat kiksit hän saa yleisön viihtymisestä.

– Tulee sitä Aquan Barbie Girlia esimerkiksi rallateltua. Niissä on melodiaa ja koukkua. Nykymusiikki on vähän sellaista jyystöä ja rankkaa. Nykyään suosittu EDM eli elektroninen tanssimusiikki ei ole kauhean kaukana ysäristä, mutta toisaalta se on todella kaukana.

Ehkä aikakin on nyt samanlainen kuin 90-luvulla, uutiset ovat vain negatiivisia ja talous menee alaspäin

Tico Anttonen

Omaksi ysärisuosikikseen Anttonen nostaa Love Messagen, jonka takana on useita 90-luvun dance-artisteja. Laulun sanomana on AIDSin ehkäiseminen. Myös jättihitit Bailando ja Coco Jambo pitävät pintansa vuodesta toiseen. DJ kuulee ysärin vaikutuksen myös nykypäivän popissa.

– Esimerkiksi Pitbull ja kumppanit ovat kaivelleet biiseihinsä 90-luvun riffejä. Sillä tavalla ne tulevat tutuiksi uudelle polvelle eikä genre ole ihan heti kuolemassa. Jos joku keksii yhtä hauskan ja koukuttavan jutun, niin ehkä sitten, pohtii Anttonen.

Vuosien kokemuksella Anttonen arvioi, että sosiaalinen media on hiljentänyt menoa diskoissa ja klubeilla. Ennen tansseja saattoi olla 5-6 kertaa viikossa, mutta nykyään ihmiset vaihtavat kuulumisiaan enemmän sosiaalisen median kautta.

– Ennen baariin mentiin katsomaan, ketkä ovat liikkeellä. Nykyään sen voi tarkistaa Facebookista. Nyt mennään vain bilettämään.

Radio Suomen Torstaiseuran aiheena 15.1. on DJ- ja diskokulttuuri. Ylen aluetoimitukset käsittelevät aihetta pitkin päivää radiossa ja verkossa.