Kuntoremontti osa 3: Vain yksi elämänmuutos kerrallaan

Vuoden vaihteessa vauhdilla alkava kuntoiluinnostus hiipuu useimmilla muutamassa viikossa ja monella sinnikkäämmälläkin parissa kuukaudessa. Syynä on yritys muuttaa liian monta asiaa kerralla, sanoo Personal trainer Maikki Marjaniemi.

terveys
Personal trainer Maikki Marjaniemi
Personal trainer Maikki MarjaniemiYle / Soile Suvanto

Tammikuussa into on kova. Kuntosaleilla on porukkaa ruuhkaksi saakka. Muutaman viikon kuluttua innostus hiipuu ja helmikuussa liikuntapaikoissa on reilusti väljempää.

Mitä muutamassa viikossa tapahtuu?Personal trainer Maikki Marjaniemi liikuntakeskus Hukasta sanoo, että yleisin virhe on liian raju aloitus. Kun lähtee repimään täysillä, menoa jaksaa vain pari viikkoa, sitkeimmät vetävät pari kuukautta.

Personal trainer ei rääkkääkään.

Innostus on hyvästä, mutta liian monen muutoksen yrittäminen yhtaikaa johtaa tuhoon – tai ainakin takaisin entiseen elämään. Maikki Marjaniemi kertoo, että onnistumisprosentti yhden muutoksen kanssa kerrallaan on 85:n prosentin luokkaa. Kaksi muutosta yhtaikaa romahduttaa onnistumisprosentin 35:een. Ja kolmen elämäntavan muutoksen teko samaan aikaan vie tuloksen lähelle nollaa.

Huh-huh. Taidan olla pahassa pulassa. Vaikka olen yrittänyt lähteä liikkeelle rauhallisesti, huomaan muutostoivelistani olevan varsin pitkä ja aloituksen varsin vauhdikas aikaisempaan elämääni verrattuna. Mitenkähän mamman käy? Nollatulos ei houkuttele.

Hätä ei ole tämän näköinen. Aina voi ottaa stepin tai pari taaksepäin ja miettiä muutoksia rauhallisempaan tahtiin. Tavoitteena kun on kuitenkin saada liikunta elämäntavaksi eikä treenata huippukuntoon kolmessa kuukaudessa.

Hän on lempeämpi kuin oma suorittajaminäni.

Personal trainer ei rääkkääkään. Tositv-ohjelmista voi saada kuvan, että henkilökohtaiset valmentajat piiskaavat ohjattaviaan treenaamaan aamuin illoin ja mitä kovemmin sitä parempi. Oikea elämä osoittaa onneksi jotain muuta. Personal trainer on lempeämpi kuin oma suorittajaminäni.

*Ihminen on kokonaisuus, opettaa Maikki. * Työelämä on yhtä suorittamista ja jos vapaa-aika jatkuu jumpasta toiseen juoksemisella, keho ja mieli eivät ehdi palautua. Maikki kehottaa minuakin miettimään, onko levolle ja palautumiselle riittävästi aikaa. Voinko hyvin?

*Isoja kysymyksiä. *Päädymme personal trainerini kanssa seuraavanlaiseen reseptiin: unihygienia kuntoon, lisää kävelyä, seikkailumieltä ryhmäliikuntatunneille ja pari kertaa viikossa kuntosalitreeniä. Jooga jatkukoon.

*Kännykkä kiinni kahdeksalta? *Käytännössä sovimme siitä, että kännyköiden ja tietokoneiden äärestä poistutaan iltakahdeksan kieppeillä. Tunnustan, että juuri ennen nukkumaanmenoa olen saattanut selailla vielä päivityksiä sosiaalisessa mediassa. Aivot kuitenkin tulkitsevat sinisen valon päivänvaloksi ja nukkumattia ei näy. Tähän siis muutos.

Pari kertaa viikossa punttia. Kuntosaliharjoittelua Personal trainer suosittelee minulle pari kertaa viikossa. Maikki sanoo, että näin luonnolliset kasvuhormonit saadaan nousuun, uni saattaa parantua ja rasvakin palaa.

*Uskon Maikkia. *Uutta elämääni voit seurata Yle Oulun kolumneissa myös jatkossa. Päivittelen tilannetta myös twitterissä @SoiSuva ja hashtagilla #uusielämä. Jutellaan twitterissä lisää.